Bij
Porsche is men volop bezig de krijtlijnen uit te zetten voor een opvolger van
de plug-inhybride hypercar 918 Spyder. Het aanvankelijke plan was om die puur
elektrisch te maken, maar daarvoor rekenen de Duitsers op batterijen met vaste
elektrolyt. De ontwikkeling van die technologie kampt echter met zware
vertraging en zou niet op tijd klaar zijn voor de plannen van de sportwagenbouwer.
Daarom wordt weer nagedacht over hybride techniek, maar dan wel met een
1.6-zescilindermotor die voor het F1 is ontwikkeld. In een recent verleden was
Porsche namelijk van plan om deel te nemen aan die topdiscipline van de
autosport, maar de interne keuze om de merkfilosofie meer richting elektrische
aandrijving te sturen, heeft dat project in de kiem gesmoord. Maar goed, de
motor is klaar en zou vrij eenvoudig kunnen worden aangepast aan de vereisten
van een sportwagen voor de openbare weg. Daarmee zou de Mercedes-AMG One een te
duchten tegenstander krijgen met veel meer ervaring in het bouwen van
sportwagens… Tenzij er nog een andere oplossing is: Porsche heeft een aandeel
van 15,5 procent in het Kroatische Rimac, dat al meerdere geloofwaardige
elektrische sportwagens op de markt heeft gebracht met conventionele
lithium-ionbatterijen met vloeibare elektrolyt.
Ontdek meer inzichten
Porsche