Een maand geleden onthulde de nieuwe Californische autobouwer zijn eerste model, de elektrische berline Air. Het stelde toen enkel zijn topversies voor met duizelingwekkende vermogens en rijbereiken, maar hield nog de specificaties van de basisversie achter de hand. Die is nu onthuld: de Air (zonder extra typenaam) is de enige met maar één elektromotor in plaats van twee, al betekent dat niet dat hij slecht bedeeld is. 480 pk is nog steeds meer dan voldoende om de meeste stoplichtsprintjes te winnen. Bovendien is het rijbereik identiek aan dat van het volgende uitrustingsniveau Touring, namelijk 650 kilometer – volgens de Amerikaanse homologatiecyclus welteverstaan. De instapversie van de Air kreeg van Lucid een basisprijs van 77.400 dollar, wat nog een pak meer is dan de instapversie van de Tesla Model S (71.990 dollar). Maar in de VS hebben kopers van een EV recht op een pittige overheidssubsidie zolang ze een van de 150.000 eerste auto’s van die constructeur kopen. Daardoor heb je in de VS een Lucid Air op je oprit vanaf 69.900 dollar, terwijl Tesla’s al lang geen recht meer hebben op die subsidie.

Puberaal

Tesla-baas Elon Musk heeft op zijn typische manier gereageerd: via Twitter. “De handschoen is op de grond gegooid! De voorspelling wordt vervuld. De prijs van de Model S zakt vanavond naar 69.420 dollar”. Daarmee zakt de prijs van de Model S in Amerika net onder die van zijn nieuwe rivaal.

Bovendien is het bedrag niet toevallig gekozen en herkennen we er de puberale humor van Musk in. De eerste twee cijfers van de prijs (69) verwijzen naar een seksueel standje, terwijl de laatste drie (420) codetaal zijn voor marihuana – Musk heeft ooit al eens een joint opgestoken tijdens een radio-interview waar camera’s aanwezig waren en hij maakt er geen geheim van dat hij de softdrug wel vaker consumeert…