In dit werelddeel lijkt het misschien anekdotisch, maar het pick-upsegment is gigantisch in de Verenigde Staten en Noord-Amerika. Als gevolg daarvan vertegenwoordigt het bloeiende segment van elektrische pick-ups een zeer winstgevende opportuniteit voor constructeurs. Zoals beloofd heeft Ram, de specialist op dit domein binnen de Stellantis-groep, zijn wapen voorgesteld waarmee het ten strijde gaat tegen de Ford F-150 Lightning. Na de definitieve look van het model te hebben voorgesteld tijdens de zeer populaire Super Bowl, heeft Ram nu ook de technische details onthuld op het autosalon van New York.

Tot 229 kWh!

De (praktische) prestaties van het model maken al indruk, met bijvoorbeeld de mogelijkheid om tot 6.350 kg te slepen of zijn laadvermogen van 1.225 kg in de laadbak. En ook zijn piekvermogen van 654 pk en een koppel van 840 Nm zijn niets om je neus voor op te halen. Maar het is vooral de capaciteit van zijn batterij die doet verbazen.

De 'kleinste' batterij die Ram aanbiedt heeft al een capaciteit van 168 kWh, wat een autonomie van 350 mijl (560 km) moet geven volgens de vrij realistische Amerikaanse testcyclus. Maar dat is nog niet alles: Ram verkoopt ook een optionele batterij van... 229 kWh! Ter vergelijking, de Ford F-150 Lightning wordt momenteel aangeboden met modules van 98 of 131 kWh. Enkel de Hummer EV speelt in hetzelfde decadente segment met zijn 212 bruikbare kWh. 

Meer dan 800 km autonomie

Met de grotere optionele batterij mikt de Ram 1500 REV op een autonomie van meer dan 500 mijl, oftewel 800 km volgens de Amerikaanse homologatie. De Hummer EV blijft haperen op amper 350 mijl (563 km), ondanks zijn pakket van meer dan 200 kWh. Ram kondigt daarnaast nog een latere lancering aan van een 'XR'-versie voor zijn Ram 1500 REV, die een nog grotere autonomie moet halen.

350 kW / 800 volt


Met een dergelijk grote batterij heb je natuurlijk ook een zeer hoog laadvermogen nodig. Dankzij een nieuw STLA Frame-platform van Stellantis kan de Ram 1500 REV opladen tot 350 kW dankzij zijn 800 V-batterij. Daarmee kan er ongeveer 175 km aan rijbereik worden teruggewonnen na 10 minuten aan de lader, volgens Ram.

Kleine energiecentrale

Die grote ingebouwde batterij kan ook worden gebruikt om de Ram 1500 REV te transformeren in een mini-energiecentrale dankzij de geïntegreerde V2L-, V2H- en V2G-functies. Daarmee kan je bijvoorbeeld elektrisch gereedschap van stroom voorzien, maar ook een andere elektrische auto opladen of zelfs je hele huis van stroom voorzien in het geval van een panne.