De nieuwe Range Rover, waarvan de versie met verbrandingsmotor te koop is sinds zijn officiële voorstelling in oktober van vorig jaar, krijgt nu ook een plug-in hybride variant. Twee modellen worden aangeboden: de P510e en de P440e, die respectievelijk over een gecombineerd vermogen van 510 en 440 pk beschikken.
Goed nieuws: deze versies doen het beter dan wat Land Rover voorspeld had! De officieel gehomologeerde cijfers van deze plug-in hybrides tonen een elektrisch rijbereik van 113 km gemeten volgens de WLTP-normen, met een CO2-uitstoot van 18 g/km. Land Rover liet eerder weten dat het mikte op een rijbereik van 100 km en een uitstoot van minder dan 30 g/km...
Land Rover stelt echter dat klanten kunnen rekenen op een reëel rijbereik van 88 km in puur elektrische modus. Dat blijft indrukwekkend voor een “luxueuze olifant” als deze. De plug-in Hybride Range Rovers beschikken dan ook over een ruime batterijcapaciteit: 38 kWh. En die laat zich bovendien snel opladen, met een DC-lader tot 50 kW, om zo 80% van zijn capaciteit te recupereren in minder dan een uur. En dat is nog eerder zeldzaam bij plug-in hybride modellen.
In België is de nieuwe Range Rover P440e beschikbaar vanaf € 135.200.
Voor de volledigheid noteren we ook nog dat er voor de meest veeleisende liefhebbers ook een nieuwe, ultra-luxueuze SV-uitvoering in de catalogus komt als topversie in het Range Rover-gamma. Die kost je minimaal € 189.200.
De 100% elektrische versie van de nieuwe Range Rover staat trouwens ook nog gepland, maar zal er niet zijn voor 2024.