201904161348351706330rapide-e(1).jpg

Opmerkelijk genoeg is het eerste elektrische model van de Britse constructeur al enkele jaren oud: de Rapide E is immers gebaseerd op Aston Martins berline, de Rapide. Deze elektrische versie werd aerodynamisch efficiënter gemaakt, en kreeg binnenin een digitale transformatie op het dashboard.

201904161348351706313rapide-e(8).jpg

De grootste transformatie huist onder de motorkap. Daar zit immers geen V12 meer, maar een stevige lithium-ionbatterij met capaciteit van 65 kWh. Die voorziet de twee elektromotoren op de achteras van stroom, die samen 610 pk en 950 Nm produceren.

201904161348351706312rapide-e(7).jpg

Sprinten doet de Aston Martin Rapide E in 4,2 seconden naar 100 km/u, en hij raast door naar een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Rijden doet de elektrische Aston op papier tot 360 kilometer ver met een volle batterij. Net als de Porsche Taycan heeft de batterij in de Aston Martin Rapide E een 800-voltsysteem. Aan snelladers van 100 kW moet de Brit in zo’n 40 minuten volledig opgeladen zijn.

201904161348351706328rapide-e(2).jpg