In Duitsland hebben 470.000 eigenaars van een Volkswagen, Audi, Seat of Skoda met een sjoemel-TDI een groepsklacht neergelegd in een poging om een vergoeding los te krijgen van de Duitse autoreus. Deze week zijn de eerste zittingen in de rechtbank rond deze zaak begonnen en het ziet er niet goed uit voor de klagers. Rechter Michael Neef vraagt zich luidop af of de klanten wel schade hebben opgelopen: “Het lijkt geen steek te houden dat deze bestuurders het recht zouden verdienen om gratis te rijden. Anders zouden we een schadevergoeding moeten toekennen waarvoor geen grond bestaat in het Duitse recht”. Of anders gezegd: de sjoemeldiesels rijden nog gewoon, dus wat is het probleem eigenlijk? De rechter benadrukte echter wel dat het om een openingstoespraak ging en dat zijn visie nog kan veranderen. Op 18 november wordt de zaak verder besproken in de rechtbank van Braunschweig, op een steenworp van het VW-hoofdkwartier in Wolfsburg. Het Duitse openbaar ministerie ziet de zaken trouwens anders: de bestuurders van een sjoemeldiesel lopen het risico dat de wetgever hen verbiedt om hun auto nog op de openbare weg te gebruiken. Maar voorlopig lijkt de rechter daar dus niet van overtuigd. Bij Volkswagen haalt men waarschijnlijk even opgelucht adem. De Duitse autoreus heeft sinds 2015 al zo’n 30 miljard euro aan boetes, schadevergoedingen en andere compenserende maatregelen moeten betalen als gevolg van Dieselgate.