We kunnen niet anders dan toegeven dat de Renault Austral een zeer overtuigende SUV is. Hij biedt een mooi compromis tussen comfort en dynamiek, maar ook tussen formaat en binnenruimte. Als kers op de taart is de Franse SUV ook goed uitgerust en kan hij zelfs rekenen op een uitstekend Android Automotive-infotainmentsysteem! Maar welke uitvoering, motorisatie en opties kies je best om de ideale Renault Austral 2024 te bekomen?

Uitgebreide standaarduitrusting

Het goede nieuws is dat de Renault Austral standaard al een goed uitgeruste SUV is. Het grootste verschil tussen de instapverise ‘Evolution’ en de andere uitrustingsniveaus is zijn kleine centrale aanraakscherm, dat standaard maar 9 inch groot is, tegenover 12 inch in de andere uitvoeringen. Merk ook op dat het verschil met de sportieve Esprit Alpine-uitvoering puur cosmetisch is. Het vermogen, onderstel en ophanging zijn volledig identiek.

Renault Austral Full of Mild Hybrid?

Wat de motorisaties betreft, is de keuze eenvoudig, want in 2024 kan je de Austral met slechts twee verschillende motoren krijgen. Om te beginnen is er een klassieke mild hybride 1,3 liter-viercilinder van 160 pk, met daarboven nog de Renault Austral Full Hybrid met zijn gecombineerd vermogen van 200 pk.

Ondanks zijn extra kracht is deze topversie van de Austral ook zuiniger: in de praktijk is het perfect mogelijk om een verbruik van 5 l/100 km te halen! Het enige nadeel is dat de versnellingsbak van deze E-Tech Full Hybrid niet snel reageert wanneer je het gas op de plank duwt. Een probleem dat de conventionele viercilinder niet heeft, maar die heeft dan weer niet zo’n interessant verbruik... Kilometervreters kiezen dus beter voor de E-Tech Full Hybrid met zijn 200 pk, zijn mussendorst en helaas ook zijn minder goede versnellingsbak voor een meerprijs van 3.600 euro. Wie minder rijdt, zal voldoende hebben aan de instapversie van 160 pk.



Er is geen slechte keuze

Uiteindelijk is zelfs de meest basic Renault Austral al een uitstekende keuze! Hoewel de E-Tech Full Hybrid al beschikbaar is vanaf het instapniveau Evolution voor een prijs van 36.800 euro, moet je voor de viercilinder van 160 pk opklimmen naar de Techno, die wel iets goedkoper is met een prijs van 35.700 euro. Renault geeft zelfs een rode of blauwe lakkleur mee zonder meerkost! Sportliefhebbers zullen waarschijnlijk kiezen voor de Austral in een van de twee Esprit Alpine-uitvoeringen, die er dynamischer uitzien, terwijl fans van technologie en grote schermen minstens zullen kiezen voor de Techno met zijn aanraakscherm van 12 inch. Maar de conclusie blijft dat er onder de uitrustingsniveaus, motoren en opties van de Renault Austral 2024 geen slechte keuze te maken valt!