De tweede generatie Renault Captur, die in 2019 werd gelanceerd, heeft zopas zijn facelift gekregen. Het doel van het Franse merk is natuurlijk het succesverhaal verderzetten van het model, waarvan al meer dan 2 miljoen exemplaren zijn verkocht. Het is in ieder geval een grondige facelift geworden, want de Franse SUV heeft een volledig nieuwe neus gekregen! Een nieuw design dat de Captur dichter bij de recente Renault Symbioz, Scenic E-Tech en Rafale brengt, naar de pen van Gilles Vidal.
Design undefined undefined
Volledige facelift en meer
Naast een volledig andere voorzijde, die het model een meer robuuste en dynamische look geeft, vooral in de nieuwe uitvoering Esprit Alpine, heeft de facelift van de Renault Captur 2024 hem ook iets doen groeien. Hij is namelijk 1,2 cm langer geworden en meet nu 4,239 m in de lengte, 1,797 m breed en 1,575 m hoog. Achteraan zijn de vernieuwingen veel minder ingrijpend. De lijnen zijn identiek gebleven, maar de achterlichten hebben nu transparant glas, terwijl het Renault-logo en de diffusor zijn hertekend.
Ook het interieur is niet grondig veranderd, op enkele nieuwe, duurzamere materialen na. Dat wil echter niet zeggen dat de Captur niet goed afgewerkt of onaangenaam aan boord is, integendeel! Enkel wat harde plastics hier en daar herinneren ons eraan dat dit een SUV uit het B-segment is, wat we bijna zouden vergeten.
Beleving undefined undefined
Opboksen tegen een hoger segment?
Het moet gezegd dat de Renault Captur voor 2024 ook duidelijk inzet op displays om hoogwaardiger voor de dag te komen. Voor de bestuurder is het instrumentenpaneel nu volledig digitaal vanaf het eerste uitrustingsniveau. Standaard meet het schermpje 7 inch, optioneel kan je tot 10,25 inch gaan. Het verticale aanraakscherm in het midden is dan weer altijd 10,4 inch groot. Het draait op de nieuwste generatie OpenR Link, gebaseerd op Android Automotive 12, en kan zelfs uitgerust worden met alle charmes van Google als je wat dieper in de buidel tast. Dan krijg je de beschikking over een vijftigtal apps die je via de Google Play Store kan installeren, met Google Maps als navigatiesysteem en zelfs de Google Assistant van het techbedrijf om met je stem alles in de auto te kunnen bedienen. Met dit uitstekende systeem aan boord is het zelfs niet meer nodig om Android Auto of Apple CarPlay te gebruiken, al is dit nog steeds mogelijk, ook draadloos.
Net als de Renault Captur uit 2019 rust deze faceliftversie van de tweede generatie nog steeds op een wielbasis van 2,639 m. Dat levert voldoende binnenruimte op voor volwassenen op de achterbank. Een achterbank die trouwens nog steeds tot 16 cm kan verschuiven, en dat opnieuw op elk uitrustingsniveau! Daarmee kan je de kofferruimte doen variëren van 340 liter met de bank van de hybride volledig naar achter tot 616 liter met de bank volledig naar voor. Klap je de achterzetels neer, dan heb je in de versie met een gewone verbrandingsmotor tot wel 1.596 liter ter beschikking. Daarmee gaat de Captur, ondanks zijn lengte van slechts 4,239 m, de strijd aan met SUV’s van een segment hoger.