De kans dat een elektrische wagen vuur vat, is kleiner dan bij een auto met verbrandingsmotor. Maar wanneer het toch gebeurt, heeft de brandweer de grootste moeite om het vuur te blussen. Renault komt nu met een oplossing: het Fireman Access systeem.
Waarom EV-branden zo moeilijk te blussen zijn
Een elektrische wagen die vuur vat, is moeilijk te blussen. Dit komt omdat een chemische brand - zoals bij een batterij die brandt - geen zuurstof nodig heeft. Het verstikken van het vuur heeft dan ook geen effect, met als gevolg dat er veel meer water nodig is om een brandende batterij te doven. Daarnaast speelt ook nog het “thermal runaway” effect: hoe hoger de temperatuur oploopt, hoe heviger de chemische reactie en dus het vuur wordt. En om het allemaal nog erger te maken: ook nadat de batterij is geblust, kan het vuur toch plots weer oplaaien. Vandaar dat elektrische wagens, nadat ze geblust zijn, ook nog in een waterbad ondergedompeld worden.
Daar heeft Renault nu iets op gevonden. Samen met de brandweer heeft het een manier ontwikkeld om snel te kunnen ingrijpen bij een batterijbrand. Een elektrische wagen kan daardoor op ongeveer dezelfde tijd geblust worden als eender welke andere wagen en er komt tien keer minder water aan te pas.
Zo werkt het Fireman Access systeem
Praktisch gaat het als volgt: Renault voorziet het batterijpakket van een opening waarover een zelfklevende schijf wordt bevestigd die het batterijpakket netjes afsluit voor normaal gebruik. In geval van brand, komt de schijf door de krachtige waterstraal van de brandslang los en loopt het water tussen de batterijcellen. Op deze manier worden ze snel volledig gedrenkt in water en wordt thermal runaway - het totaal ontsporen van de chemische reactie - voorkomen.
Renault past dit systeem ondertussen al toe in alle elektrische en plug-in hybride voertuigen die wereldwijd worden verkocht door Renault, Dacia, Alpine en Mobilize (de opvolger van Twizzy).


Open innovatie voor veiligere mobiliteit
Het beste van alles: Renault maakt dit Fireman Access systeem onder een gratis licentie beschikbaar voor de hele auto-industrie. Het wil daarmee zijn engagement voor verkeersveiligheid voor mensen overal ter wereld in de kijker zetten. “Innoveren om de verkeersveiligheid te verbeteren maakt deel uit van wie we bij Renault zijn. (…) Deze stap past ook in het engagement dat we samen met de Verenigde Naties zijn aangegaan om mobiliteit overal ter wereld veiliger te maken,” aldus Luca de Meo, CEO Renault Group.
In ruil voor het gratis gebruiken van de licentie, gaan de constructeurs ermee akkoord dat alle verbeteringen die ze aanbrengen aan het systeem ook weer beschikbaar worden gemaakt voor andere autobouwers.