Over de generaties heen is de Renault Espace geëvolueerd van een ultrapraktische monovolume naar een verlengde 7-zitsversie van de SUV Austral. En hoewel deze transformatie perfect in lijn ligt met de huidige populariteit van SUV's, is het duidelijk niet naar de zin van de puristen en de liefhebbers van het originele model uit 1984. Maar de Franse constructeur zou weleens rechtsomkeer kunnen maken dankzij de flexibiliteit van de elektrische toekomst...
Terug naar de bron voor de Renault Espace?
Na de goede ontvangst van de R5 en de nakende lancering van de R4, die ook een neo-retrodesign krijgt, zou de volgende generatie Espace qua look en filosofie ook kunnen terugkeren naar het voorbeeld van de eerste generatie. Dat is toch wat we kunnen verstaan uit de woorden van Olivier Brosse, specialist van het AmpR Medium-platform bij Renault, in een interview met Autocar. Hij laat vallen dat deze aanpak "iets is dat we overwegen", maar ook dat "het technisch mogelijk is volgens mij, maar dan moeten we zien of een monovolume wel gewild is bij het Europese publiek".
Niets is officieel, maar wel "veel voordelen"
Volgens Brosse zouden er wel aanpassingen nodig zijn aan het platform dat momenteel ook onder de elektrische Mégane en Scénic zit. Beide modellen hebben voorwielaandrijving, maar achterwielaandrijving zou een betere optie zijn voor de efficiëntie van een model met de grootte van een monovolume. Deze aanpassingen zou echter niets afdoen aan de kwaliteiten van het platform, zoals Brosse vertelt: "de platforms voor elektrische wagens brengen tal van voordelen met zich mee, waarmee we de interne packaging kunnen optimaliseren, en die qua design ook veel meer vrijheid bieden". Maakt de volgende generatie Renault Espace dan rechtsomkeer om opnieuw de gezinswagen bij uitstek te worden? Helaas is er nog niets officieel... maar we hopen van wel!