Diverse autobouwers hebben al gespeeld met ideeën om het rijbereik van hun elektrische auto’s te verlengen. Vaak is dat een kleine benzinemotor gekoppeld aan een generator, maar niet bij Renault. De Fransen zien de zaken anders en halen het idee van de verwisselbare batterij weer boven om te vermijden dat automobilisten stranden met een lege batterij.
Dubbele persoonlijkheid
Moduleerbaarheid is het kernidee van deze nieuwe concept die op het salon van Genève moest staan. De SUV staat op het nieuwe modulaire elektrische platform van de Alliantie en is uitgerust met een batterij van 40 kWh. Die volstaat ruimschoots voor dagelijkse trajecten. Als de reis echter eens wat langer uitvalt, dan kan de Morphoz een extra accupakket van 50 kWh meenemen.
Uitrekken
Om deze dubbele persoonlijkheid in de verf te zetten, en vooral om ruimte te maken voor deze extra batterij, kan de conceptcar zich dan zo’n 20 centimeter uitrekken. Beter nog: heel zijn uiterlijk verandert dan. De stadsversie oogt kort en sportief, maar met zijn ‘Travel Pack’ aan boord wordt hij een gestroomlijnde SUV.
Reizen
Deze stijlwijziging zet zich ook in het interieur door. In de modus voor lange reizen wordt de middentunnel langer. Nog verrassender is dat de voorste passagiersstoel omdraait zodat twee passagiers met het gezicht naar elkaar zitten. Het interieur vol levendige kleuren en nieuwsoortige materialen dient voor het merk trouwens als proeflaboratorium. Zo vinden we er hout met microperforaties of een groot scherm dat het instrumentenbord en het infotainment combineert, zaken die zullen opduiken in toekomstige Renault-modellen.