20200302103641audie-trons.jpg

De Audi e-tron S en e-tron Sportback S zetten een flinke stap voorwaarts qua vermogen: dat gaat van 408 naar 505 pk en het koppel stijgt van 664 naar 973 Nm. Daardoor sprinten de elektrische kolossen in 4,5 seconden naar 100 km/u. Maar het meest interessante is hoe dat extra vermogen wordt opgewekt. De batterij blijft dezelfde als in de e-tron 55 (95 kWh), maar de achterste motor van die laatste verhuist naar voren en ontwikkelt daar maximaal 204 pk. De voorste motor van de ‘gewone’ e-trons gaat naar achteren en… verdubbelt: elk achterwiel krijgt één elektromotor van 180 pk, zodat daar in totaal 360 pk ter beschikking staat. Als gevolg daarvan kan de e-tron S meer koppel naar het buitenste wiel in bochten sturen, waardoor een vectoriële koppelverdeling ontstaat en de auto dus vlotter en spontaner instuurt en veel levendiger aanvoelt op bochtige trajecten.

20200302103727audie-trons.jpg

Oorlogstenue

De foto’s van een nog gecamoufleerde e-tron S tonen dat Audi kiest voor een behoorlijk agressieve koetswerkkit voor zijn sportieve elektrische SUV’s. De Duitsers geven geen officieel rijbereik op, maar de bredere wielkasten, grotere banden, het hogere gewicht door de extra elektromotor en zijn meerverbruik zullen ongetwijfeld nadelige gevolgen hebben. Ter illustratie: de ‘gewone’ e-tron 55 geraakt 470 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus. Audi geeft nog geen lanceringsdatum op voor de S-versies, maar gezien het weinig aan de verbeelding overlatende persbericht vermoeden we dat die niet ver weg is.

20200302103642audie-trons.jpg