In een lang persbericht heeft Renault flink wat aandacht gegeven aan zijn elektrische toekomst. Zo wil het tegen 2025 het “groenste gamma van Europa” hebben, met meer dan 65 procent van zijn verkopen via elektrische en geëlektrificeerde modellen. Tegen 2030 wil het merk 90 procent elektrisch zijn.
Eigen batterijen
Vanaf 2024 zullen die modellen gebruik maken van batterijen die het merk in eigen huis heeft ontwikkeld en produceert in de fabriek van Douai (Frankrijk). Die batterijen moeten over minder dan 10 jaar 60 procent goedkoper zijn dan vandaag. De vastestofbatterij moet vervolgens in 2030 haar intrede maken.
Eigen elektromotor
Daarnaast sleutelen de Fransen ook aan een eigen elektromotor, die 30 procent goedkoper is om te bouwen en die geen zeldzame aardmetalen meer gebruikt. De Fransen werken ook aan een slimme unit die alle randorganen van een elektrische auto (interne lader, DC-DC-omvormer en vermogenselektronica) in één compacte unit bij elkaar brengt. Deze unit zal bovendien compatibel zijn met systemen van 800V.
Nieuwe jobs…
Al die nieuwe ontwikkelingen en productie moeten tegen eind 2024 minstens 700 nieuwe banen creëren bij Renault, en tegen 2030 wil de constructeur samen met zijn partners 4.500 extra mensen aan het werk zetten.
…en nieuwe modellen
Tegen 2025 wil de Renault-groep liefst 10 nieuwe puur elektrische modellen lanceren. Het recente CMF-EV-platform, dat is geïntroduceerd door de Nissan Ariya en dat vanaf volgend jaar ook door de nieuwe Renault MéganE zal worden gebruikt, moet tegen 2025 goed zijn voor 700.000 gebouwde auto’s. Dit platform krijgt een klein broertje, het CMF-BEV, dat zal worden gebruikt voor modellen in het B-segment – opvolgers van de huidige Zoé, met andere woorden. Dit nieuwe platform zou toekomstige elektrische modellen van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi 33 procent goedkoper moeten maken. Concreet betekent dit dat je een elektrisch equivalent van een Renault Clio zal kunnen bestellen met een rijbereik van 400 kilometer, een vermogen van 136 pk en een startprijs van net iets meer dan 20.000 euro.
Duurzame batterijen
Renault gaat er tot slot alles aan doen om te zorgen dat de levensduur en het gebruik van zijn batterijen tot het uiterste te rekken. Zo wordt V2G mogelijk, waarbij de auto ook dienst kan doen als thuisbatterij wanneer hij geparkeerd is. Daarnaast wordt nog meer werk gemaakt van het verdere gebruik van de batterijcellen in andere toepassingen nadat de auto wordt afgedankt. En wanneer de cellen uiteindelijk helemaal afgeleefd zijn, worden ze via het project Re-Factory volledig ontmanteld en gerecycleerd, waarbij kostbare grondstoffen worden gerecupereerd voor nieuwe batterijen.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: