De GTI-versie rondt op feestelijke wijze de facelift van de Volkswagen Polo af. Uiteraard herneemt hij al de technologie die al aanwezig was bij de facelift die in april van dit jaar werd onthuld. Deze nieuwe versie neemt logischerwijze de lichtstrip over die doorheen het radiatorrooster loopt, naast het volledig digitale instrumentenbord en het Travel Assist, waarmee de auto op de snelweg nagenoeg zelfstandig rijdt. Als kleine bonus is een groot deel van deze technologie standaard in deze topversie van de stadswagen.
‘Sport Style’
De GTI onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn stijl. Hij neemt nog maar eens de codes over die zijn ingewijd door zijn grote broer Golf. Zo vinden we bijvoorbeeld de mistlampen die zijn ingewerkt in de luchthappers met honingraamotief in de voorbumper. Samen met zijn sympathieke dubbele uitlaat is zijn algehele look agressief zonder te overdrijven.
In het interieur wordt hetzelfde recept toegepast. Het legendarische ruitjesmotief voor de sportstoelen uit zijn grote broer is hier terug te vinden. Het rode dashboard vrolijkt het plaatje op en het GTI-logo op het stuurwiel herinnert je eraan waar je meer rijdt.
Tweeliter onder de motorkap
Een ander verschil met de klassieke Polo: de motor. Deze GTI wordt aangedreven door een ‘dikke’ turbobenzine van twee liter met 207 pk en 320 Nm. Hij wordt enkel gecombineerd met een DSG-versnellingsbak met 7 verhoudingen. Het bommetje in zakdoekformaat weegt 1.286 kilo en het aandrijfgeheel maakt hem 240 km/u snel, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u slechts 6,5 seconden duurt. Daarmee is hij exact even snel als zijn twee grootste rivalen, de Ford Fiesta ST en de Hyundai i20 N. Prijzen of leveringsdata zijn nog niet gekend.