De Renault Scénic en Grand Scénic worden opgefrist ter gelegenheid van het salon van Brussel. Schokkend is het nieuwe design zeker niet, maar enkele technische verbeteringen zijn altijd mooi meegenomen.

Onder de microscoop

Op het vlak van esthetische wijzigingen blijft deze facelift bescheiden: een nieuwe voorbumper, enkele chroomaccenten, een nieuw gamma velgen en wieldoppen, dakrails voor de Grand Scénic en twee nieuwe koetswerkkleuren (granaatrood en majorelleblauw). Mirakels moet je dus niet verwachten. Onder de motorkap zijn de wijzigingen interessanter.

Twee nieuwe motoren

Achter de pompeuze benaming Energy schuilt een 1.5 dCi met 110 pk en een koppel van 260 Nm. Hij is sterker dan zijn voorganger en ook zuiniger: 4,1 l/100 km met een CO2-uitstoot van 105 g/km. De recente 1.6 dCi met 130 pk blijft uiteraard in de catalogus (114 g/km, 4,4 l/100 km).

Bij de benzines heet ook de 1.2 TCe Energy. Hij levert 115 pk en vervangt de 1.6 (110 pk), die 20 procent meer brandstof verbruikte. De CO2-uitstoot van de 1.2 bedraagt minstens 135 g/km.

Uitrusting

Nieuw is het Visio System, een camera die de rijstroken in de gaten houdt en de bestuurder waarschuwt als hij of zij onbedoeld de rijstrook verlaat. Maar er is meer, want de camera kan ook de grootlichten automatisch inschakelen. Renault voegt ook richtingaanwijzers met "snelwegmodus" toe ("comfortmodus" genoemd bij de meeste concurrenten). Door de hendel van de richtingaanwijzers licht aan te raken, worden drie knippersignalen gegeven, handig om veilig van richting te veranderen.