In de Audi-fabriek in Brussel rolt vanaf nu ook de vijfdeursversie van de A1 van de band. De A1 Sportback creëert 150 bijkomende vaste contracten en moet nieuwe klanten naar Audi lokken die op zoek zijn naar een praktische stadsauto met uitstraling.

Tegelijk met de wereldpremière op het autosalon van Tokio werd bij Audi in Brussel het officiële startschot gegeven voor de A1 Sportback, die net als de driedeurs exclusief gebouwd wordt in de Belgische fabriek. In 2011 zal de voormalige Volkswagen-vestiging 120.000 wagens bouwen. Nadat eerder uitlekte dat men intern eigenlijk op 129.000 stuks had gehoopt in 2011, is de directie iets voorzichtiger geworden en wil ze nog geen exacte prognose geven voor volgend jaar. “We willen in 2012 minstens evenveel wagens bouwen als dit jaar”, zegt productiedirecteur Gerhard Schneider.

Dat lijkt een haalbare doelstelling, want al sinds de komst van de driedeurs vragen veel klanten naar een meer praktische variant met vijf deuren. “De mix tussen de driedeurs en de Sportback zal volledig bepaald worden door de klanten. We zijn heel flexibel en kunnen in principe variëren van 0 tot 100 procent”, aldus Schneider. Audi Brussels zit nog niet aan zijn limiet en werkt momenteel met twee ploegen, van maandag tot vrijdag. Bij een grote vraag kan bijvoorbeeld weekendwerk ingevoerd worden.

Meer vaste contracten

Een positief signaal is dat Audi meer tijdelijke medewerkers vast in dienst neemt. “Dit jaar al 195 en volgend jaar krijgen 150 van de 450 interims een vast contract. 50 in januari, 50 in maart en 50 in mei", legt Pascal Van Cauwenberge van de christelijke vakbond ACV uit. Er zullen dan 2.550 mensen vast in dienst zijn. “Dit is een sterke stimulans voor onze interims. De hoofddirectie in Duitsland is trouwens erg tevreden over onze fabriek en de kwaliteit van de A1”, zegt Van Cauwenberge. Voor de continuïteit op lange termijn hoopt hij op een tweede model naast de A1. “Maar voorlopig concentreren we ons op de A1 in al zijn facetten.”

Nieuwe investeringen

Over een eventueel tweede model is nog niets beslist, bevestigt Gerhard Schneider. Sinds de ombouw van een Volkswagen- naar een Audi-fabriek vier jaar geleden werd al 300 miljoen euro geïnvesteerd in onder meer de koetswerkafdeling met 450 robots, een nieuw bedrijfsrestaurant en een testpiste. De volgende vijf jaar zijn nog meer investeringen gepland, voor ongeveer 270 miljoen euro. Er staan maar liefst 150 kleine en grote projecten op stapel.

Quattro-topversie

Na de driedeurs en Sportback zit ook een sportieve variant met vierwielaandrijving in de pijplijn. Die wordt vanaf maart gebouwd en in de tweede helft van 2012 gelanceerd. Het zou gaan om een beperkte serie met een 2.0 viercilinder benzinemotor en dik 250 pk. Het is nog onduidelijk of die als driedeurs en/of Sportback aangeboden wordt.

Verschil met driedeurs

De driedeurs en de nieuwe Sportback zijn precies even lang, maar de Sportback heeft twee extra deuren, iets bredere schouders en een hoger dak voor extra hoofdruimte achterin. Standaard beschikt hij over vier zitplaatsen, optioneel kun je een vijfzitter met achteraan drie gordels bestellen.

Ook nieuw is dat de volledige dakkoepel (dak, dakbogen en dakspoiler) in een kleur gespoten kan worden die contrasteert met de rest van het koetswerk. Voor het dak zijn drie tinten beschikbaar, voor het koetswerk twaalf. Maar de verfafdeling van Audi Brussels is flexibel en levert op verzoek zowat elke kleur. Zo wilde een klant onlangs een groene tint van Porsche. Exclusief voor de A1 Sportback is Samoa-oranje (één van de twaalf ‘standaardkleuren’).

Premium

De A1 Sportback is verkrijgbaar vanaf 9 december. In België bedraagt de meerprijs tegenover de driedeurs 700 euro. De goedkoopste benzine kost 15.950 euro (1.2 TFSI 86 pk), de diesels beginnen bij 17.950 euro (1.6 TDI 90 pk). De A1 Sportback staat in januari op het salon van Brussel en in maart bij de dealers. In april levert Audi de eerste exemplaren aan de klanten. 

Audi twijfelt er niet aan dat de A1 Sportback een succes wordt. Volgens fabrieksdirecteur Gerhard Schneider is de A1 Sportback uniek. “Er zijn natuurlijk veel compacte modellen op de markt, maar de A1 is de enige compacte premiumwagen. De Mini? Ik had toch ‘premium’ gezegd?”