Uiterlijk zie je niets aan deze Twingo, maar onder de motorkap is het een ander verhaal. De benzinemotor werd omgeruild voor een elektromotor en alternator. Alles huist onder een zwarte afdekking die lijkt op die van een klassieke motor. Het gewicht van de batterijen wordt optimaal verdeeld, met drie vooraan en twee achteraan op de plaats van de brandstoftank.
Twingo moet Twingo blijven
De oprichter van start-up Transition-One, Aymeric Libeau zegt gewoon de motor veranderd te hebben, “zonder aan de versnellingsbak of aan het interieur te komen. De chauffeur moet de indruk krijgen dat het om dezelfde auto gaat, en dat hij op dezelfde manier rijdt.” De start-up wil de zogenaamde elektrische “retrofit” democratiseren, waarbij klassieke auto’s worden omgebouwd naar elektrische versies.
Het bedrijf mikt op een rijbereik van een honderdtal kilometers. De ombouw zou niet meer dan vier uur in beslag mogen nemen, en de prijs niet meer dan 5.000 euro na aftrek van subsidies. Transition-One begint in september met de bestellingen. Dit jaar is de productie beperkt tot 200 stuks. Momenteel is er nog één obstakel voor het ambitieuze project: de homologatie van auto’s met een “retrofit”. Voor de financiering haalde Transition-One in mei 300.000 euro op, maar het bedrijf heeft in totaal 6 miljoen euro nodig (waarvan 2 miljoen deze zomer) om het project uit te kunnen voeren.