Heel wat Amerikaanse eigenaars van elektrische auto’s kwamen de afgelopen weken tijdens de grote koudegolf in het land te weten dat het rijbereik van de auto’s aanzienlijk afneemt bij negatieve temperaturen. De American Automobile Association (AAA) berekende die afname in een laboratorium, door het verschil in rijbereik te meten tussen een rit bij 24 graden en bij -7 graden. Het deed dat met vijf elektrische auto’s: de BMW i3s, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D en Volkswagen e-Golf.

Verwarming uit om afname te beperken

Om de invloed van de temperatuur op de werking van de batterij te meten, voerde de AAA eerst tests uit zonder de comforthulpmiddelen in te schakelen. De technologie van moderne elektrische auto’s, (waaronder een systeem dat de batterijen efficiënt opwarmt zodat ze hun ideale werkingstemperatuur bereiken) kan de inkrimping van het rijbereik aanzienlijk beperken wanneer de temperatuur daalt. De AAA stelde vast dat het rijbereik tussen 24 graden en -7 graden daardoor afneemt met 7% voor de Volkswagen e-Golf tot 20% voor de BMW i3s.

Energieverslinders

Wat het rijbereik bij negatieve temperaturen het sterkst doet dalen, zijn energieverslindende elektrische snufjes zoals verwarming. Met de verwarming op een comfortabele temperatuur van 22 graden kan het rijbereik bij -7 graden met 41% dalen, zegt de AAA. Uitschieters zijn 31% voor de Nissan Leaf en 50% voor de BMW i3s.