Voor Porsche kwam het nieuws als een donderslag bij heldere hemel. De Taycan Turbo S is door het Amerikaanse milieuagentschap EPA, dat de officiële verbruikscijfers van alle auto’s op de markt bepaalt, afgeklokt op een rijbereik van net iets meer dan 323 kilometer. Dat is minder wat dan de Audi e-tron, Nissan Leaf of zelfs de gigantische en loodzware Tesla Model X presteren. Porsche is niet van plan om zich bij de verdict van het EPA neer te leggen en eist een onafhankelijk onderzoek. Het is ook wel frappant dat het verschil tussen het WLTP-rijbereik (net geen 400 kilometer) en het EPA-rijbereik zo groot is. Doorgaans vallen de EPA-cijfers weliswaar iets slechter uit, maar 30 procent is toch ongezien.

10.000

Gelukkig voor Porsche loopt de verkoop van de Taycan wel uitstekend. Van de 20.000 voorbestellingen zijn er al 10.000 omgezet in een getekend koopcontract. “En wat met die andere 10.000?”, horen we jullie al (m)opperen. Daar kunnen een paar annuleringen bij zitten, maar de kans is groot dat veel mensen wachten tot wanneer de minder dure versies van de Taycan beschikbaar worden.