20190524133510a1815136medium.jpg

In Ingolstadt zijn ze nooit vies geweest van S-versies van hun SUV’s. Denk maar aan de SQ3 van weleer, of de SQ5 en SQ7. Nu valt ook Audi’s kleinste de S-behandeling te beurt. Hij maakt geen gebruik van een dieselmotor zoals de grotere SQ5, maar van de 2.0 viercilinder turbobenzine met 300 pk uit de Volkswagen-stal. Juist ja, die uit de Golf R en de Seat Leon Cupra… Maakt dat van deze Audi SQ2 een hot hatch op hoge poten?

20190524133511a1815134medium.jpg

De tekentafel

Voor de sportieve aankleding van deze Audi SQ2 gaat het klassieke orderboekje open: het radiatorrooster oogt sportiever en krijgt verticale spijlen, de luchtinlaten in de voorbumper worden nog eens extra beklemtoond net als de zijschorten, en achteraan verschijnt een diffusor met vier uitlaatpijpen en een grote dakspoiler. O ja, en dan zijn er nog die aluminiumkleurige spiegelkappen natuurlijk. Zwarte carbonlooks in plaats van aluminium? Dat kan natuurlijk ook.

Het geeft deze Audi SQ2 een wat understated karakter. Dos hem uit in een discrete koetswerkkleur en laat hier en daar een logo achterwege, en je herkent deze hete SUV eigenlijk alleen aan zijn vier uitlaatpijpen. En aan zijn 20 millimeter lagere sportophanging, en aan zijn optionele 19-duimsvelgen die hem visueel wat groot uitvallen. 18-duimers zijn standaard, net als grotere remschijven.

Binnenin zijn het de sportzetels, S-logo’s en andere accenten die het verschil maken met een gewone Audi Q2. Verder oogt het interieur vertrouwd voor wie de Q2 en de A3 kent, en ondanks de nog relatief jonge leeftijd van de Q2 al wat aan de oude kant, zeker als je de nieuwe A1 al binnenin gezien hebt. De afwerkingskwaliteit is natuurlijk op Audi-niveau, het plaatsaanbod wat je verwacht: degelijk zonder meer, met een 355 tot 1.000 liter grote koffer.

20190524133515a1815143medium.jpg

De testbank

Over naar de motorkap. Of liever: wat eronder zit. De 2.0 viercilinder turbobenzine is 300 pk en 400 Nm sterk, gekoppeld aan een S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en aan Audi’s Quattro-vierwielaandrijving, die tot 100 procent van het vermogen naar de achterwielen kan sturen. De Audi SQ2 sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,8 seconden en gaat door tot 250 km/u.

Het is vooral de manier waarop de Audi dat doet, die indruk maakt. In de Dynamic-modus wordt het bijna kinderlijk eenvoudig om de SQ2 een bocht in te mikken, op het gas te gaan en hem er weer uit te laten katapulteren. Van onder in de toeren tot het middengebied blijft de viercilinder lineair doorduwen, om bovenin zijn zin wat te verliezen. De soundtrack wordt daarbij kunstmatig versterkt in het interieur, en de uitlaat doet er met een discreet plofje een schepje bovenop. De S Tronic is in de Dynamic-modus in automatische stand niet de snelste, dus zelf schakelen met de pook of met de optionele peddels is de boodschap.

In de rijmodus Comfort of Eco kruipt de SQ2 terug in zijn schaapsvacht. Auditief mag het allemaal wat discreter, de schakelcommando’s gaan wat vloeiender en je laveert de Audi rustig op koppel door het verkeer. Net als eender welke Q2 dus, zij het iets stugger door de lagere ophanging en de grotere velgen. Die chassisaanpassingen maken wel dat de SQ2 vlekkeloos door de bochten gaat, met een mooi beheerste koetswerkrol en een chassis dat geen krimp geeft. Net als in de Volkswagen Golf R of Seat Leon Cupra dus, al doen die laatste dat nog net iets scherper dan deze SUV, die alles efficiënt en bijna klinisch afhaspelt.

20190524133515a1815137medium.jpg

De gadgets

Een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning is standaard, optioneel is er een adaptieve cruise control met filehulp. Rijstrookhulp is ook beschikbaar, net als een dodehoekwaarschuwing, uitgebreide parkeerhulp en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.

Het MMI-infotainmentsysteem aan boord van de Audi SQ2 is nog van een vorige generatie. Verwacht dus geen blits touchscreen zoals in de recentere modellen, maar een intuïtieve draaiknop op de middenconsole. Apple CarPlay en Android Auto staan op de optielijst, net als een uitgebreide Bang & Olufsen-geluidsinstallatie en wifi-hotspot.

20190524133513a1815142medium.jpg

De rekening

Audi vraagt € 44.950 voor zijn SQ2. Daar komen uiteraard nog de nodige opties bij die de rekening flink doen aandikken. In het geval van onze testauto tot ruim € 60.000. In de eigen catalogus vormt de S3 Sportback een concurrent, die een wat scherpere rijstijl voorlegt maar met een prijskaartje van € 44.017 op gelijke hoogte blijft. De eveneens scherper sturende Volkswagen Golf R heeft een minimumprijs van € 44.885, de Seat Leon Cupra kost € 39.470 maar doet het met 10 pk minder.

Voor het verbruik geeft Audi een gemiddelde op van 7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 159 g/km. Reken daar in de praktijk een dikke liter bij.

20190524133509a1815135medium.jpg

Het verdict

De Audi SQ2 is een stevig gepeperde sportversie van Audi’s compactste SUV. Een auto met twee gezichten: een comfortabele SUV met hoge rijpositie voor dagelijkse verplaatsingen, en een meedogenloos sprintkanon dat bochten probleemloos aan elkaar rijgt. Jammer dat die efficiëntie haast klinisch wordt, en dat de betrokkenheid daardoor naar de achtergrond verschuift.

20190524133512a1815138medium.jpg