Geen slechte zet van de Beiers natuurlijk, om ook voor deze nieuwe generatie van de 5-Reeks een 518d aan te bieden. De vorige versie van de BMW-luxelimousine was in ons land een graag geziene gast op de fleetmarkt, dus de Duitsers hebben alle reden om aan te nemen dat deze nieuwe 518d dat ook zal zijn.
De tekentafel
Wie bezorgd is om zijn imago als hij komt aandraven met ‘maar’ de basisversie, hoeft daar allerminst wakker van te liggen: de 518d is geenszins een kaalgeplukt instapmodel. Laat de modelbenaming op de achterklep weg, en je krijgt een 5-Reeks als alle andere: een 4,94 meter lange berline, die aanspraak maakt op alle exterieur- en interieuraankleding die BMW op zijn 5 aanbiedt – tot en met het M-sportpakket.
Binnenin hetzelfde verhaal: het interieur van de BMW 518d kleed je zo luxueus en comfortabel aan als je zelf wilt: van elektrisch verstelbare lederen comfort- of sportzetels over uitgebreide rij- en parkeerhulp (alleen het parkeren vanop afstand heeft de 518d niet, evenmin als de 520d) tot de gebarenbediening voor het infotainmentsysteem: niets verraadt je passagiers dat ze in het basismodel van de 5-Reeks rijden.
De testbank
Tenzij de trillingen van de dieselmotor misschien, wanneer je hem ’s morgens start. Niet dat het stoort, maar de vibraties vallen wel harder op dan wat we gewoon zijn in de 5-Reeks. Het is eigen aan BMW’s viercilinderdiesel wellicht, die in feite een toegeknepen versie is van de 520d. Een 2.0 viercilinder dus, met in dit geval een totaal vermogen van 150 pk. De Belgische importeur biedt ook een fiscaal vriendelijke versie van 136 pk aan.
Wel aanwezig op de 520d maar niet op de 518d is de xDrive-vierwielaandrijving. De instapdiesel drijft dus alleen de achterwielen aan, en doet dat via een achttrapsautomaat. Ook niet in de 518d: een manuele versnellingsbak. Hij krijgt dus standaard de achttrapsautomaat, maar dat is geen straf: BMW’s achttrapsautomaat is een van de beste automaten op de markt, en dat is in deze 518d niet anders.
De 518d sprint naar 100 km/u in 8,8 seconden, en gaat door tot 235 km/u. In de praktijk weet hij wel weg met de stevige afmetingen en het gewicht van vlot 1,6 ton, maar hij rijdt het liefst in zijn koppelcurve, die vanaf 1.750 tpm het maximumkoppel van 350 Nm vrijgeeft. Hoger in de toeren lijkt de 518d wat op zijn adem te trappen, waardoor hij minder reserve overhoudt dan je verwacht wanneer je bijvoorbeeld een inhaalmaneuver inzet.
Onze testwagen stond op de standaardophanging, en was dus niet voorzien van adaptieve dempers of een sportopanging. De standaardophanging zet nog maar eens in de verf dat deze generatie 5-Reeks vooral een comfortabele kilometervreter wil zijn, en niet meer de rijdynamiek van zijn voorgangers ambieert. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant maakt dat van de combinatie rijcomfort en zuinige dieselmotor wel de ideale 5-Reeks die je voor je dagelijkse verplaatsingen nodig hebt.
De rijpolitie
Wat voor de uitrusting van exterieur en interieur geldt, geldt ook voor de rijhulp: de 518d heeft recht op alle veiligheidssnufjes van de 5-Reeks. Die zijn meestal optioneel, maar wel bijzonder uitgebreid, met een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, een functie om semi-autonoom van rijstrook te wisselen, uitgebreide parkeerhulp enzovoort.
De gadgets
Idem voor de infotainmentsnufjes: je kunt in de 518d ook kiezen voor uitgebreide navigatie met dito smartphone-integratie (met onder meer Apple CarPlay) en allerlei apps die de gegevens van je smartphone linken met je auto. Draadloos laden, gebarenbediening, digitale radio en wifi: het staat allemaal in de optielijst.
De rekening
Ondanks een catalogusprijs van 47.950 euro, 3.950 euro goedkoper dan de 520d met automaat en 1.600 euro goedkoper dan de 520d met manuele versnellingsbak, kan het prijskaartje van de 518d dus nog stevig oplopen als je je laat gaan in de optielijst. Ons testmodel beperkte zijn opties tot drie packs en enkele losse opties, en zette toch nog meer dan 57.000 euro onder de streep.
Keerzijde van de medaille is dan weer het verbruik: BMW geeft zelf 4,4 l/100 km op, en wij klokten af op 6 l/100 km. Met een ontspannen rijstijl lijkt ons een gemiddelde van 5,5 l/100 km zelfs perfect haalbaar. Zijn CO2-uitstoot houdt de eindrekening fiscaal interessant: BMW geeft 116 g/km op.
Het verdict
De BMW 518d wil in de eerste plaats een rationele keuze zijn. Een lagere catalogusprijs combineren met een laag verbruik en fiscaal interessant prijskaartje is een ding, maar de kwaliteiten van de 5-Reeks overhouden is iets anders. Daar slaagt deze 518d gelukkig in, waardoor hij meer in zijn mars heeft dan zomaar een instapmodel te zijn. Het succes op de fleetmarkt lijkt dus opnieuw gegarandeerd.
%%snip_11%%