Alle B-SUV’s hebben als gemeenschappelijke factor dat het in wezen verhoogde en avontuurlijk aangeklede crossoverversies van compacte stadsauto’s zijn. Zo is deze Stonic een “Rio op hoge poten”. Zowat alle constructeurs hebben het spelletje intussen in de vingers, maar het maakt de keuze voor de klant er niet makkelijk op. De vijver begint immers druk bevist te worden. Waarom kiezen voor de Koreaan?

De tekentafel

Omdat de Stonic uitpakt met vrolijk contrasterende kleurschema’s bijvoorbeeld. Niets nieuws in het segment (zie bijvoorbeeld de Renault Captur), maar het zorgt er wel voor dat deze compacte SUV meer op het netvlies blijft branden dan de Rio, waarop hij gebaseerd is. Al hoef je geen contrasterende dakkleur te nemen: wie het discreter wil, kan het bij één koetswerkkleur houden.

Jammer genoeg zet Kia’s designteam die vrolijke noot niet verder in het interieur (alleen in het hoogste uitrustingsniveau kan je voor enkele opvallende kleuren kiezen). Het dashboard, met 7 duim groot tabletvormig infotainmentscherm, herken je wellicht uit de Rio en oogt wat streng zakelijk. De materialen schuwen de harde plastics niet, maar de assemblagekwaliteit is degelijk.

Ook het plaatsaanbod is degelijk voor het compacte segment: met een lengte van 4,14 meter (tegenover 4,07 meter voor de Rio) is er voldoende ruimte vooraan en achteraan. De zetels zitten comfortabel, maar missen vooraan wat zijdelingse steun. De koffer gaat met 352 liter (tegenover 325 liter in de Rio) met het grootste voordeel van de extra centimeters lopen, maar moet de voornamelijk Franse concurrenten laten voorgaan. De moduleerbaarheid is beperkt tot de basics, al levert de neergeklapte achterbank wel een vlakke laadvloer op.

De testbank

De Stonic krijgt een dieselmotor en drie benzines: een 1.6 CRDI (110 pk, 260 Nm) aan dieselkant, een atmosferische 1.2 (84 pk, 122 Nm) en 1.4 (100 pk, 133 Nm) aan benzinekant. Kia verwacht echter het meest van de turbobenzine, de 1.0 T-GDI (120 pk, 172 Nm) die we al kennen uit de Rio en de versie die wij een week konden testrijden. De driecilinder wordt later nog aangevuld door een versie met 100 pk (eveneens uit de Rio).

De drukgevoede driepitter blijft ook in de Stonic zijn enthousiaste zelf. Onderin de toeren moet hij wat wakker worden, maar verder klimt hij gewillig, goed gedempt en trillingsvrij in de toeren. Sportief is hij niet, maar hij zet met een sprint naar 100 km/u in 10,3 seconden en een topsnelheid van 184 km/u wel degelijke prestaties neer. De spreiding van de manuele zesversnellingsbak is alleen wat aan de lange kant, dus voor inhaalmanoeuvres en andere hernemingen schakel je makkelijk een verzet terug.

De Kia-ingenieurs wilden wat meer sportiviteit toevoegen aan de Stonic, en dat resultaat merk je. De compacte crossover rijdt fluks en gezwind de bocht in. De voorwielen reageren wel precies op je input, en de achterkant gehoorzaamt gewillig en stabiel. Het segment van de B-SUV’s bevat niet de spannendste stuurders, maar de Koreanen leveren wel een mooie prestatie af.

Minpuntjes? Er mag meer feedback en gewicht in het stuur en in de andere bedieningsorganen, al zal het merendeel van de Stonic-klanten daar niet van wakker liggen: hun crossover dient immers vooral voor de hogere zitpositie en het comfort. De ingenieurs hebben de ophanging ook steviger aangetrokken dan in de Rio om de koetswerkbewegingen te beperken. Jammer dat die daardoor wat stug reageert.

De gadgets

Het 7 duim grote infotainmentsysteem krijgt de Stonic standaard mee vanaf de basisversie (Easy). Apple CarPlay en Android Auto krijg je er meteen bij, vanaf het tweede uitrustingsniveau (Fusion) is het standaard ook voorzien van navigatie, inclusief verkeersinformatie en zeven jaar lang gratis kaartupdates.

Standaard geeft Kia zijn Stonic een achteruitrijcamera en parkeersensoren mee, vanaf het tweede uitrustingsniveau komt er een snelheidsregelaar bovenop. Het hoogste uitrustingsniveau (Sense) voegt er standaard rijstrookassistentie, een vermoeidheidswaarschuwing en een dodehoekwaarschuwing bovenop, al kan je de meeste zaken er in een optiepakket bijbestellen op de andere versies.

De rekening

Dat brengt ons naadloos bij het prijskaartje. De Kia Stonic begint vanaf € 17.690. Een aantrekkelijk prijskaartje, dat wel, maar daarvoor heb je alleen de atmosferische 1.2 viercilinder in het uitrustingsniveau Easy. Die is met een manuele klimaatregeling, een achteruitrijcamera en automatische koplampen wel degelijk uitgerust. “Onze” 1.0 T-GDI is alleen beschikbaar in het hoogste uitrustingsniveau Sense, en kost dan € 22.890. Standaard is hij dan wel volledig uitgerust, met zelfs zetel- en stuurverwarming.

Zoals de Aziatische traditie het wil, is de optielijst beperkt: in dit geval tot metaalkleur en een schuifdak. Wel voorziet Kia nog enkele optiepakketten rond navigatie en rijhulp voor de Easy- en Fusion- uitrustingsversies. Zoals de Kia-traditie het wil, heeft de Stonic recht op zeven jaar fabrieksgarantie.

Tot slot nog even het verbruik: Kia geeft een gemiddelde op van 5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 115 g/km. Zoals steeds kom je met kleine driecilinders in de praktijk een stuk hoger uit: wij klokten na een week testrijden af op een gemiddelde van 7,5 l/100 km.

Het verdict

De Kia Stonic is een compacte B-segmenter die mee kan met de concurrentie. Niet omdat hij nieuwe referenties zet, maar omdat hij alles degelijk doet: hij combineert een naar Koreaanse normen fris design, een geschikte motor en een plezierig weggedrag met een volledige uitrusting. Een compacte crossover die op alle vlakken goed scoort? Dat is een stevig argument.