De huidige sportieve sedan met lage daklijn deed bij Mercedes voor het eerst zijn intrede in 2003, en veroverde daarna het premiumsegment. De BMW 4-Reeks en 6-Reeks Gran Coupé, de Audi A5 en A7 Sportback – al spreekt Audi over vijfdeurscoupés – volgden in zijn kielzog. Ook massaconstructeurs vielen voor het concept: Volkswagen met de (Passat) CC en nu de Arteon, en zelfs Peugeot is onlangs gezwicht met de nieuwe 508. Mercedes vindt het na generatie twee uit 2010 nu tijd voor nummer drie.

De tekentafel

De derde generatie is meteen herkenbaar als CLS. Dat doen die lage daklijn en daardoor beperkte ruitoppervlakken natuurlijk, maar ook de gebogen gordellijn en uiteraard de frameloze ruiten. Tegelijk maakte Mercedes van de derde CLS gebruik om zijn nieuwe designtaal te introduceren. De moderne Mercedes herken je dus aan zijn nauwere, spitsere koplampen die in de flanken doorlopen, en aan zijn hoekigere achterlichten. Heeft die designtaal overgenomen: de Mercedes A-Klasse.

De buitenkant evolueert al bij al relatief voorzichtig, maar in het interieur maakt evolutie zowat plaats voor revolutie. De vorige generatie CLS bleef iets te lang in de catalogus staan, waardoor zijn dashboard de tand des tijds niet langer kon verbergen. Daar maken de Duitsers nu korte metten mee: de CLS krijgt net als de E-Klasse, A-Klasse en S-Klasse vooral een digitaal dashboard, met het digitale instrumentenpaneel dat naadloos overvloeit in het infotainmentscherm.

Pluspunten geven we aan de uitvoering: dashboard oogt mooi gestileerd – de ventilatiemonden zijn een mooi detail – en de algemene interieurafwerking is op topniveau. Jammer vinden we dan weer dat het infotainmentscherm nog geen gebruik maakt van het nieuwe MBUX-systeem uit de A-Klasse, en dat de ergonomie hier en daar wat gewenning vergt, bijvoorbeeld met de knoppenbediening op het stuur.

De binnenruimte is dan weer op peil, en de CLS is voor het eerst in zijn geschiedenis een volwaardige vijfzitter. De passagier centraal achteraan zit weliswaar wat benepen, maar de vier anderen profiteren van het royale comfort van deze vierdeurscoupé. Ook de kofferruimte is op peil, met 520 liter aan bagageruimte die door een neerklappende achterbank (in 40/20/40-verhouding) uit te breiden is naar het interieur. De vorm van de kofferopening is dan weer net iets minder praktisch, maar dat komt vooral door het design.

De testbank

Onze testrit legden we af in de 400d, de topdiesel. De zelfontbrander is een gloednieuwe zescilinder-in-lijn, die door twee turbo’s 340 pk en 700 Nm produceert. Daardoor glijdt deze CLS naar 100 km/u in 5 seconden rond. Zijn topsnelheid? Die is begrensd op 250 km/u.

“Glijden” is trouwens het juiste woord, want de optionele luchtvering op onze testauto zorgt voor een prinsheerlijk rijcomfort. We hadden de CLS op zijn 20-duimsvelgen iets harder verwacht, maar oneffenheden verteert hij moeiteloos. Om het zwevend-tapijtgevoel helemaal compleet te maken, gaat hij zelfs af en toe lichtjes deinen.

Sportieve ambities heeft deze CLS 400d vooral in rechte lijn: de nieuwe dieselmotor klimt potent en muzikaal in de toeren, en reageert koppelrijk en soepel wanneer je herneemt. De negentrapsautomaat heeft in dat geval een fractie bedenktijd nodig, maar valt niet op fouten te betrappen. Bochtenwerk gaat de CLS wel af, ondersteund door de standaard 4Matic-vierwielaandrijving, maar zijn zowat twee ton zware gewicht vormt daarbij uiteindelijk de grootste hindernis.

Het best voelt de 400d zich nog in zijn sas op de snelweg: de zescilinder houdt zich gedeisd op de achtergrond maar staat op (gas)commando klaar, de demping houdt oneffenheden weg van het interieur, het stuur voelt licht maar precies aan, en voor je het weet zit je aan onbeleefde snelheden. In de remmen duiken doet de CLS zonder problemen, maar het hoge gewicht laat zich dan opnieuw voelen.

De gadgets

We spraken eerder al over het infotainmentsysteem, dat nog niet op hetzelfde virtuele niveau staat als dat van de A-Klasse. Dat neemt niet weg dat de connectiviteit uitermate uitgebreid is, de digitale displays personaliseerbaar zijn en je smartphone digitaal oplaadbaar is. Wie niet genoeg krijgt van luxe, kan kiezen voor geventileerde en verwarmde zetels met massagefunctie, een parfumverspreider in het interieur, enzovoort. De Mercedes CLS heeft heel wat gemeen met de E-Klasse, inclusief zijn gevoel voor luxe.

De rijpolitie

Ook qua rijhulp hoeft de CLS niet onder te doen voor de andere grote berlines uit het Mercedes-gamma. Standaard rekent hij onder meer op actieve remhulp in noodsituaties, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning en vermoeidheidswaarschuwing. De CLS bereidt zelfs je oren voor op het geluid van een impact als een aanrijding onvermijdelijk is.

Optioneel staat er een bataljon rijsnufjes klaar die verhinderen dat je met je CLS ergens tegen rijdt. Of dat de CLS zelf ergens tegen rijdt, want de adaptieve snelheidsregelaar met filehulp maakt van de Mercedes op de snelweg een semi-autonoom rijdende auto, inclusief vertragen voor bochten en zelf wisselen van rijstrook als je de richtingaanwijzer aanzet. Sturen moet je wel nog zelf doen.

De rekening

In de catalogus kost de Mercedes CLS 400d 78.650 euro. Hij is dan onder meer al voorzien van een automatische airco, navigatie en een achteruitrijcamera, maar voor de luxe tast je in de buidel en dan loopt het prijskaartje traditiegetrouw snel op. Bij de andere leden van de Duitse drie krijgt hij op dit moment alleen concurrentie van de Audi A7 50 TDI, die met 286 pk weliswaar iets minder krachtig is, maar daardoor ook iets goedkoper (69.900,01 euro). Iets duurder is eventueel nog de 330 pk sterke Porsche Panamera, die 93.871,80 euro kost.

Tot slot geeft Mercedes een gemiddeld verbruik op van 5,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 156 g/km. Wij deden er een liter meer bij, en klokten af op 6,9 l/100 km.

Het verdict

Aan het einde van de rit waren we aangenaam verrast door deze Mercedes CLS 400d. Als kilometervreter weet hij helemaal te overtuigen door zijn hoogstaande rijcomfort, zijn soepele en krachtige nieuwe dieselmotor en zijn uitgebreid veiligheidsarsenaal. Wil je volop profiteren van de luxe, dan is het prijskaartje niet min, maar verder legt hij de lat voor vierdeurscoupés opnieuw hoger.