20190618152531nissanmicra04.jpeg

De huidige Nissan Micra, die in 2017 op de markt kwam, heeft een belangrijke troef: hij doet zijn voorganger vergeten. Dat was een wat anonieme en banaal ogende wereldauto, maar daar trok deze generatie gelukkig een dikke streep door. De Micra anno 2019 is agressief gelijnd en scherp getekend, op maat van de Europese markt. De N-Sport-uitvoering doet daar nog een schepje bovenop.

20190618152529nissanmicra05.jpeg

De tekentafel

De N-Sport is geen volwaardige hot hatch of opgevoerde pocket rocket, maar wil vooral in de smaak vallen met een sportieve aankleding. Naar eigen zeggen wil Nissan concurreren met de Ford Fiesta ST Line, Volkswagen Polo R Line en Seat Ibiza FR. De Micra speelt vooral met accenten in plaats van opzichtige spoilers: in de bumpers en op de flanken krijg je glanzend zwarte accenten, terwijl de velgen en spiegelkappen een afwerking in carbonlook krijgen. Verduisterde ruiten en een setje aangepaste mistlampen maken de stoere looks compleet.

Binnenin ondergaat het interieur een gedeeltelijke metamorfose. De N-Sport-uitvoering bekleedt de zetels en het dashboard met een mix van alcantara en imitatieleder, en dat verhoogt de kwaliteitsindruk van het interieur gevoelig. Tegelijk contrasteert het met de delen die de Nissan-designers niet hebben aangepakt, zoals de portieren en de bedieningshendels voor richtingaanwijzers en koplampen, die nog steeds hard plastic verkiezen.

Verder is het interieur van de Nissan Micra N-Sport een traditioneel Japans interieur, met klassieke tellers op het instrumentenpaneel, intimiderend veel knoppen op het stuur (al went de bediening snel), en een 7 duim groot touchscreen en klassieke draaiknoppen voor ventilatie en airco. De ruimte en zithouding vooraan zijn geschikt, achteraan is vooral de hoofdruimte beperkt. De koffer is 300 liter groot en diep, maar de achterbank neerklappen levert geen vlakke laadvloer op.

20190618152530nissanmicra11.jpeg
20190618152530nissanmicra12.jpeg

20190618152530nissanmicra13.jpeg

De testbank

De Nissan Micra kreeg kritiek op zijn wat makke motoren. Dankzij de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi maakt de 0.9 in het vooronder plaats voor twee nieuwe motoren: een 1.0 IG-T met 100 pk en deze 1.0 DIG-T met 117 pk. Een atmosferische éénliter met 71 pk en een 1.5 dCi 90-dieselmotor vervolledigen de rest van het motorgamma bij de Micra.

De DIG-T, die technisch verwant is aan de 1.3 die Nissan eind vorig jaar in de Qashqai introduceerde, is goed voor 117 pk en 180 Nm (200 Nm in overboost), en stuurt dat vermogen via een manuele zesbak naar de voorwielen. Sprinten doet de Micra naar 100 km/u in 9,9 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 195 km/u.

20190618152529nissanmicra01.jpeg

Nu, bijna 10 seconden voor de klassieke oefening maakt dat ‘sprinten’ niet helemaal het juiste woord is. De Micra geeft zijn maximumkoppel vrij bij 1.750 tpm en moet het vooral daarvan hebben om tempo te maken. Onderin de toeren voelt hij nogal hol aan, wat dit kleine blokje een nogal typisch driecilinderkarakter geeft. Regelmatig terugschakelen is dus de boodschap, al is het jammer dat de schakelpook precisie en gevoel mist om dat werk plezieriger te maken.

Maar de Micra maakt veel goed in de bochten. Een kleine motor voorin betekent minder gewicht op de neus, en in combinatie met de lichte besturing en gehoorzame voorwielen levert dat een verrassend plezierig weggedrag op. Het helpt ook dat Nissan de DIG-T voorziet van een 10 millimeter lagere ophanging en lichtjes aangepast chassis. Aan het rijcomfort wordt er gelukkig niet geknabbeld: de Japanner doet op dat vlak wat je van hem verwacht.

20190618152529nissanmicra06.jpeg

De rijpolitie

De standaarduitrusting van deze Micra N-Sport is bijzonder uitgebreid, waardoor je voor de rijhulp niet hoeft bij te betalen. Een snelheidsbegrenzer en cruise control zijn dus standaard, net als een achteruitrijcamera en parkeersensoren achteraan. Voor zaken als rijstrookhulp of verkeersbordherkenning moet je de N-Sport weliswaar links laten liggen en uitwijken naar een duurdere uitvoering.

De gadgets

Over het infotainment heb je aan boord van de N-Sport gelukkig niet te klagen. Standaard voorziet Nissan navigatie, digitale radio en smartphone-integratie met een Bluetooth-verbinding, Apple CarPlay en Android Auto. Een uitgebreide Bose-geluidsinstallatie is ook hier opnieuw voorbehouden voor de duurdere uitvoering Tekna.

20190618152530nissanmicra10.jpeg

De rekening

De N-Sport-uitvoering is beschikbaar met de 1.0 IG-T van 100 pk, en kost dan € 20.290. Met de continu variabele transmissie Xtronic heeft de Micra 1.0 IG-T N-Sport een prijskaartje van € 21.790. De 1.0 DIG-T van 117 pk die wij testreden, staat voor € 21.290 in de catalogus. De standaarduitrusting is zoals gezegd bijzonder uitgebreid, waardoor de optielijst beperkt is tot metaalkleur.

Nissan geeft voor zijn Micra DIG-T N-Sport een gemiddeld verbruik op van 5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 114 g/km. Wij noteerden op het einde van onze rit een gemiddelde van 5,9 l/100 km. Amper een liter meer dus, een aangename verrassing bij dergelijke kleine driecilinders.

20190618152821nissanmicra07.jpeg

Het verdict

De nieuwe motoren in de Nissan Micra moesten een pijnpunt bij deze Japanner verhelpen. Ze maken er geen vlotte en soepele atleet van, maar wel een aangename stadsauto die met plezier ook enkele bochten verteert. Zijn enthousiaste weggedrag en zijn uitgebreide standaarduitrusting zijn de voornaamste troeven, terwijl de N-Sport alles verpakt in een sportievere aankleding.

20190618152858nissanmicra09.jpeg