20190829170547s192528.jpg

De trendsetter moet ongetwijfeld de BMW X6 geweest zijn, die in 2008 debuteerde en nu aan zijn derde generatie toe is. Die kreeg pas relatief laat concurrentie van de Mercedes GLE Coupé, die recent zijn tweede generatie aankondigde. In eigen Volkswagen-stal sprong Audi vorig jaar op de kar met de Q8, terwijl een prijscategorie hoger de Lamborghini Urus hetzelfde SUV-coupé-ontwerp volgt. Sinds begin dit jaar doet Porsche ook gezellig mee, met de Cayenne Coupé.

20190829170545s192548.jpg

De tekentafel

Porsche gooide het design van zijn gewone Cayenne niet helemaal overhoop. De Cayenne Coupé krijgt een 20 millimeter lagere daklijn, die Porsche graag vergelijkt met die van de 911 en de Panamera. Daardoor zijn de voorruit en A-stijl ook ranker. De achterdeuren en achterste wielkasten krijgen een ander ontwerp, waardoor de Cayenne Coupé achteraan 18 millimeter breder op de wielen staat. Maar verder blijven de gewone Cayenne en de Coupé heel wat gemeen hebben.

20190829170546s192550.jpg
20190829170545s192549.jpg

Binnenin noteren we eveneens enkele kleinere veranderingen. Het dashboard wordt integraal overgeheveld van de gewone Cayenne, en wordt dus gedomineerd door digitale schermen, en de middenconsole bedient zich van een glasplaat met haptische feedback in plaats van de vele drukknoppen van weleer. Geen compromis op vlak van afwerking: de kwaliteit van het interieur is nog steeds voortreffelijk.

Porsche monteerde wil nieuwe sportzetels vooraan, en een 30 millimeter lager geplaatste bank achteraan. Kwestie van de hoofdruimte door de lagere daklijn niet te compromitteren. Die achterbank biedt standaard plaats aan twee, maar kan zonder meerprijs door de klassieke Cayenne-achterbank worden vervangen. De kofferruimte lijdt wel enigszins onder het aangepaste design: ze is 600 liter groot (1.510 liter met de achterbank neer) in plaats van 770 liter (1.710 liter met de achterbank neer) in de gewone Cayenne.

20190829170546s192559.jpg
20190829170546s192560.jpg

De testbank

Debuteren deed de Cayenne Coupé eerst met de bekende 3.0 V6 van 340 pk en de 4.0 V8 van 550 pk. Intussen werd dat motoraanbod verder uitgebreid met de 2.9 V6 in de Cayenne S met 440 pk en twee hybrides: de E-Hybrid van 462 pk en Turbo S E-Hybrid van maar liefst 680 pk. Wij reden onze testrit met de Cayenne Turbo Coupé, die zijn 550 pk en 770 Nm via een achttrapsautomaat naar de vier wielen stuurt.

Hoeft het te verbazen dat de acceleraties verpulverend zijn? 0-100 km/u duurt 3,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 286 km/u. Het is vooral het verbluffende gemak waarmee de Porsche trivialiteiten als zwaartekracht weglacht: vergeet immers niet dat deze Cayenne Turbo Coupé vlot 2,2 ton in de schaal werpt. Zijn trekkracht is onvermoeibaar, de automaat is niet van de wijs te brengen en de begeleidende soundtrack is oorverdovend bulderend.

20190829170736s192520.jpg

De verschillen in rijgedrag tussen de gewone Cayenne en deze Coupé kunnen op de openbare weg alleen onder een microscoop uitvergroot worden. Het Sport Chrono-pakket met verschillende rijmodi en Sport Response-knop is weliswaar standaard, net als de adaptieve PASM-ophanging. De Turbo krijgt ook standaard luchtvering mee.

Maar net als in de gewone Cayenne is de optielijst het geheim om de Coupé bovennatuurlijk sterk te laten rijden. Daar stip je immers actieve antirolstangen aan (PDCC), een meesturende achteras en koolstofkeramische remschijven (PCCB). Tel daar nog het Porsche Torque Vectoring Plus-systeem bij en je krijgt een hallucinant rijgedrag voor een auto van deze afmetingen, al moet je voor al die zaken wel vlot € 15.000 extra neertellen.

20190829170545s192535.jpg

De rijpolitie

De Porsche Cayenne Turbo Coupé biedt qua rijhulp net hetzelfde als zijn klassieke variant. De lijst is dus bijzonder uitgebreid, maar ook hier zo goed als volledig terug te vinden in de optielijst. We noteren onder meer een 360-gradencamera, adaptieve cruise control met rijstrookhulp en verkeersbordherkenning, die zelfs rekening kan houden met informatie van het navigatiesysteem, een head-updisplay en nachtzichtassistent.

De gadgets

Het infotainmentsysteem is een luxe-SUV waardig, met uitgebreide smartphone-integratie, navigatie, Apple CarPlay en Android Auto, wifi-hotspot, enzovoort. Verder noteren we nog massagezetels met ventilatiefunctie, een Burmester-geluidsinstallatie, enzovoort, al vind je die laatste zaken ook weer terug in de optielijst.

20190829170546s192556.jpg

De rekening

Dat maakt van deze Porsche Cayenne Coupé geen goedkoop baasje. Betaal je voor een gewone Cayenne een basisprijs van € 79.944,70, dan vraagt de Coupé een basisprijs van € 87.083,70. In Turbo-uitvoering stijgt die prijs naar € 145.817,10 voor de Cayenne en naar € 150.899,10 voor de Cayenne Coupé. De standaarduitrusting van de Coupé mag dan iets royaler zijn, voor je het weet tel je er nog eens € 30.000 aan opties bij, zeker als je voor alle chassisaanpassingen gaat – en die heb je op de Turbo wel nodig. Nog snel even het verbruik? Porsche geeft 11,3 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 258 g/km. Wij klokten na enkele dagen testrijden iets hoger af: 12,6 l/100 km.

Het verdict

De Porsche Cayenne Turbo Coupé is een SUV-coupé die rijcomfort en luxe paart met hallucinante prestaties en een dito rijgedrag. Maar dat doet de gewone Cayenne even goed, en die praktischer en iets minder duur. Objectieve meerwaarde heeft deze Cayenne Turbo Coupé dus niet echt, maar daar zullen de happy few die deze sportieve SUV-coupé kunnen betalen allerminst van wakker liggen…

20190829170545s192525.jpg