Het veroorzaakte veel ophef in 2017, toen Volvo aankondigde dat de huidige generatie dieselmotoren de laatste is. De Zweden investeren liever in benzine, elektrisch en (milde) hybride, maar de huidige dieselmotoren zullen nog wel enkele jaren meegaan. Tot 2023, zo wordt geschat. Toch staat het eerste dieselloze model vandaag al in de showroom. Bij wijze van voorzichtig experiment, zo blijkt: de keuze van Volvo viel immers op de S60, de sedan die in de schaduw staat van de veel populairdere break, de V60.
De tekentafel
Deze S60 en de V60 hebben natuurlijk heel wat met elkaar gemeen: ze zijn allebei 4,76 meter lang en staan op hetzelfde platform. Dat is het SPA-platform, dat ook de grotere V90 en S90 gebruiken. Het hoeft wellicht niet te verwonderen dat deze S60 visueel heel wat meekrijgt van de grotere S90. De S60 is wel beter geproportioneerd: gebalder en gespierder, maar tegelijk met dezelfde C-vormige achterlichten en “hamer van Thor”-koplampen vooraan om de familiebanden te benadrukken.
Binnenin is de verwantschap met de grotere Volvo’s al even duidelijk: het dashboard is clean en overzichtelijk ingedeeld, met het tabletvormige infotainmentscherm centraal opgesteld. Navigeren in het scherm vergt wat gewenning, en het touchscreen bevat ook de bediening van de klimaatregeling, die we nog steeds liever met blindelings te vinden knoppen zien. De zetels zitten voortreffelijk, zeker de potige exemplaren in de sportievere R-Design-uitvoering van ons testmodel.
Achteraan is het plaatsaanbod geschikt voor twee volwassen passagiers, met plaats voor een derde passagier voor korte afstanden. De been- en hoofdruimte kan mee met die van de concurrentie. De kofferruimte daarentegen niet: ondanks de royalere lengte doet de Volvo S60 het met 442 liter aan kofferruimte, tegenover 480 liter in de nieuwe BMW 3-Reeks en in de Mercedes C-Klasse.
De testbank
Het motoraanbod in de Volvo S60 bestaat uit 2.0 viercilinders op benzine, aangevuld met een plug-inhybride. De T4 is voorwielaangedreven en 190 pk sterk, de T5 is voor- of vierwielaangedreven en heeft 250 pk, en de T6 heeft 310 pk in combinatie met vierwielaandrijving. De plug-inhybride T8 Twin Engine is 390 pk sterk, of 405 pk in zijn Polestar Engineered-versie.
Wij reden onze testrit met de voorwielaangedreven T5, die in combinatie met zijn achttrapsautomaat (er is geen manuele versnellingsbak op de S60) naar 100 km/u sprint in 6,5 seconden en doorgaat tot 240 km/u. Ondanks de sportievere inborst en sportieve looks van het R-Design-pakket voelt deze T5 niet zo sportief aan: de viercilinder heeft een vlak en lineair karakter met een rauwe klank hoger in de toeren– een opmerking die we wel vaker hebben bij de moderne Volvo’s – en de achttrapsautomaat vraagt wat bedenktijd wanneer je het gaspedaal induwt.
Het R-Design-pakket monteert een stuggere en sportievere ophanging, en dat doet hem merkelijk dynamischer reageren dan we gewoon zijn van de Zweden. De Volvo S60 komt zeker nog niet in de buurt van referenties als de BMW 3-Reeks, Jaguar XE of Alfa Romeo Giulia, maar is wel de Zweed met het meeste rijplezier. Keerzijde van het R-Design-pakket is dat het rijcomfort steviger is. Verkies je vooral comfort, ga dan zeker niet voor te grote velgmaten en overweeg het R-Design-pakket links te laten liggen om optimaal van de ontspannen Volvo-sfeer te profiteren.
De rijpolitie
Volvo’s stokpaardje blijft veiligheid, en de veiligheidsuitrusting is standaard uitgebreid voor dit segment. Zo is er een uitgebreide rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordherkenning. Optioneel is er uitgebreide parkeerhulp met 360-gradencamera, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en het Pilot Assist-systeem, de semi-autonome rijhulp voor op de snelweg die verder gefinetuned werd.
De gadgets
Omdat de basisversie van de S60 een niveau hoger begint dan de V60, is navigatie standaard op de sedan, net als Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel is er een uitgebreide Harman Kardon-audio-installatie of een nog uitgebreidere Bowers & Wilkins, digitale radio, zetelverwarming vooraan en achteraan en stuurverwarming, airco met vier zones, een massagefunctie voor de voorzetels, enzovoort. Alles heeft natuurlijk een prijskaartje.
De rekening
Dat brengt ons naadloos bij de eindfactuur: Volvo vraagt minstens € 38.600 voor zijn S60. De T5 die wij reden heeft een prijskaartje van € 41.600. Daarmee komt Volvo in de buurt van de prijzen van zijn Duitse concurrenten, maar de Zweden blijven er meestal net iets onder. Voor de S60 T5 met zijn R-Design-pakket geeft Volvo een gemiddeld verbruik op van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 152 g/km. Wij deden er bijna twee liter bij en noteerden 8,3 l/100 km.
Het verdict
De Volvo S60 is een sedan die in ons land in de schaduw van zijn praktischere broer zal blijven, de V60. Die is praktischer, heeft een ruimere koffer en dieselmotoren, nog steeds de aangewezen keuze voor veel kopers-veelrijders. Toch is de S60 een aantrekkelijke sedan die het liefst ontspannen wordt gereden. De R-Design-versie compromitteert het rijcomfort enigszins, maar maakt dat goed door zijn dynamischere weggedrag.