Het begon allemaal bij de XC90, die de grote modelvernieuwing bij de Zweden in gang zette. Dan waren er de S90 en V90, als opvolger van de iconische V70. Vervolgens de XC60, de Volvo die afgelopen jaar in ons land het meest werd verkocht, en de XC40, die bij ons in Gent wordt gebouwd.
Nu is er dan in afwachting van de S60, die later dit jaar bij ons wordt gelanceerd, de V60. Die moet een gulden middenweg zoeken tussen de vorige V60 en de huidige V90. Hij moet niet alleen beter doen dan zijn voorganger, die wat het midden hield tussen een uitgerekte vijfdeurs en een volwaardige break. Hij moet ook klanten overtuigen die de V90 te groot vinden. En als we de reacties tijdens onze testweek mogen geloven, is deze V60 alvast veel beter geproportioneerd.
De tekentafel
Met een lengte van 4,76 meter is deze V60 dan ook iets handiger om door het verkeer mee te laveren dan de 4,94 meter lange V90. Maar dat verschil in lengte wordt wat evenredig over de auto verdeeld: hoewel de V60 bijna 20 centimeter korter is dan de V90, is het verschil in koffervolume verrassend beperkt. De koffer van de V60 slikt 529 liter aan bagage, die van de V90 560 liter.
Het verschil wordt wel iets groter met de achterbank neer: 1.441 liter voor de V60, tegenover 1.526 liter voor de V90. Toch doet deze Volvo V60 daarmee beter dan zijn voornaamste Duitse premiumconcurrenten, de Audi A4 Avant (505 liter), de uitgaande BMW 3-Reeks Touring (495 liter) en de Mercedes C-Klasse Break (490 liter).
Geen echte verrassing ten slotte wat het design betreft: de V60 sluit naadloos aan bij de andere nieuwe Volvo-modellen, en in het bijzonder bij de grotere V90. Maar daar kunnen de Duitsers ook wat van, en bij Volvo is daar voorlopig nog niks mis mee: het nieuwe, minimalistische Volvo-design valt in de smaak, van de “hamer van Thor”-koplampen over de hoog oplopende gordellijn tot de grote L-vormige achterlichten aan de buitenkant, en het strakke, kwalitatieve interieur met grote tabletvormige infotainmentscherm en ontspannen sfeer aan de binnenkant.
De testbank
De S60 die er binnenkort aankomt mag het dan wel zonder dieselmotoren stellen, deze V60 heeft ze nog wel. In de basisuitvoering van deze Volvo zijn ze trouwens de enige keuze, waardoor je pas vanaf de tweede uitvoering (Momentum) aan het benzineaanbod toekomt. De hybride T8 even buiten beschouwing gelaten bestaat dat alleen uit krachtige versies: de T5 en deze T6.
Net als in de 250 pk sterke T5 gaat het om een tweeliter viercilinder turbobenzine, die in dit geval 310 pk en 400 Nm produceert. Dat vermogen wordt via een achttrapsautomaat naar de vier wielen gestuurd, en dat levert voor deze V60 T6 een sprint naar 100 km/u op in 5,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
Jammer genoeg voelt deze T6 nooit echt sportief aan: de motor geeft zijn vermogen nogal lineair af, en hij lijkt met tegenzin toeren te maken. De sensaties blijven ondanks 310 pk ook wat achterwege, en daar lijkt vooral het hoge gewicht (dat met de nodige opties richting twee ton gaat) voor iets tussen te zitten. Tel daar nog de automaat bij die niet graag opgejaagd wordt, en je merkt meteen dat – net als bij de V90 – sportiviteit niet in zijn aard ligt. Jammer wel, want deze V60 stuurt wel dynamischer dan zijn voorganger en dan de grotere V90.
Ook deze V60 wil dus vooral onderin de toeren op koppel worden gereden, en dat gaat hem een stuk beter af. Een ontspannen rijstijl maakt het niet alleen aangenamer voor de automaat, het is ook het ideale scenario om kilometers te malen en optimaal te profiteren van de gewijde stilte, de serene sfeer en het hoogstaande rijcomfort. Optioneel zijn er nog adaptieve dempers om dat comfort te vergroten.
De rijpolitie
Veiligheid blijft natuurlijk een klassiek Zweeds stokpaardje, dus het hoeft niet te verbazen dat deze Volvo V60 standaard royaal voorzien is van rijhulp. We noteren onder meer een aanrijdingwaarschuwing met noodrem- en stuurhulp, rijstrookhulp, en een cruise control en snelheidsbegrenzer. Optioneel is het aanbod nog uitgebreider, met parkeerhulp, 360-gradencamera, een dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en semi-autonome rijhulp voor op de snelweg.
De gadgets
Standaard beschikt deze Volvo V60 over een digitaal instrumentenpaneel, is het touchscreen 9 duim groot en voorzien van Bluetooth, en is er stembediening. In de hogere uitvoeringen is het digitale instrumentenpaneel groter en de audio-installatie uitgebreider. Optioneel is er uiteraard navigatie, Apple CarPlay en Android Auto, digitale radio, een audio-installatie van Harman Kardon of Bowers & Wilkins, een head-updisplay, enzovoort.
De rekening
De Volvo V60 begint vanaf € 34.950, maar voor de T6 betaal je minstens € 47.450. Kies je dan nog voor de nodige luxe- en comfortitems, dan gaat het prijskaartje probleemloos over de kaap van € 55.000. Ook op dat vlak pikt de V60 aan bij zijn Duitse concurrenten, al blijft hij er meestal net iets onder.
Voor het verbruik van de T6 geeft Volvo een gemiddelde op van 7,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 167 g/km. Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 9 l/100 km, wat door het hoge gewicht en de vierwielaandrijving niet echt verrassend is, maar ons toch aan de hoge kant lijkt.
Het verdict
De Volvo V60 is een uitdager in het premiumsegment waar de klassieke Duitse drie rekening mee mogen houden. Zijn design spreekt aan, zijn rijcomfort is vrij van kritiek en zijn ruimteaanbod kan zich haast meten met dat van de grotere V90. Op vlak van rijdynamiek hoeven de Duitse premiumbreaks zich geen zorgen te maken, al is dat niet de prioriteit van deze Volvo en doet de V60 wel beter dan zijn voorganger en de V90. Jammer dat de T6 ondanks 310 pk de nodige sportiviteit mist om echt te schitteren.
%%snip_11%%