Toegegeven: eigenlijk had dit een test met de T8 moeten worden, de 407 pk sterke plug-inhybride, en een schoolvoorbeeld van hoe Volvo in eerste instantie die groene toekomst wil aanpakken. Helaas belde de Volvo-importeur een dag voor het begin van onze test dat de T8 tijdens de vorige uitleenbeurt beschadigd was geraakt. Dan maar uitwijken naar de T4, de 190 pk sterke viercilinder die in het V90-benzineaanbod de instapversie vormt.

De tekentafel

De T4 oogt intussen als een vertrouwde V90. Dat betekent dus een Volvo-break met zijn bekende plus- en minpunten: een 4,94 meter lange break op het SPA-platform, dat ook als basis gebruikt wordt voor de 90-reeks (XC90 en S90) en de 60-reeks (XC60, V60 en binnenkort ook S60). Het design van de Zweedse break oogt nog steeds smaakvol gestileerd, van het rechtopstaande radiatorrooster en de “hamer van Thor”-koplampen over de licht oplopende gordellijn tot de schuin aflopende kofferklep.

De keerzijde van dat design is de kofferruimte: die is niet meer zo royaal als weleer, toen je gemonteerde Ikea-kast nog moeiteloos in de koffer van je V70 paste. Nu vervoer je je Zweedse meubels best als pakketten: de koffer van de V90 slikt 560 liter aan laadruimte. Klap je de achterbank neer (volgens 60/40-verhouding), dan levert dat een vlakke laadvloer en 1.526 liter op. Daarmee moet de Volvo opeens achtervolgen: de Mercedes E-Klasse Break biedt 640 tot 1.820 liter aan laadruimte, de BMW 5-Reeks Touring 570 tot 1.700 liter, de nieuwe Audi A6 Avant 565 tot 1.680 liter.

Gelukkig maakt hij veel goed met zijn interieur: het geheel is strak en minimalistisch getekend, en ademt een ontspannen sfeer. Het rechtopstaande aanraakscherm domineert de middenconsole en werkt al snel intuïtief – al zien we de bediening van de klimaatregeling nog het liefst met knoppen. De assemblagekwaliteit is naar behoren, de zetels steunen uitstekend en het plaatsaanbod vooraan en achteraan is vrij van kritiek.

De testbank

Over naar de T4-motor dan. Het instapblok doet ondanks het gedeelde SPA-platform voorlopig alleen dienst in deze V90 en in de sedanversie, de S90. Geen T4 in de XC60 en XC90 dus, en voorlopig doet ook de kleinere V60 nog zonder. Het benzineblok maakt daar wel later zijn opwachting. In lichtjes gewijzigde vorm zien we deze T4 dan weer wel terug in de XC40.

De viercilinder turbobenzine is 190 pk en 300 Nm sterk, en doet 8,9 seconden over de sprint naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 210 km/u. Eerlijke prestaties, die prima passen bij het karakter van een instapmotor. De T4 moet het vooral hebben van zijn koppel onderin de toeren: hogerop voelt hij zich minder in zijn sas. Dat valt temeer op wanneer je sportiever herneemt, en de anders vloeiend schakelende achttrapsautomaat van de wijs brengt. De viercilinder is dan weer keurig gedempt.

Het veer- en dempingscomfort zijn dan weer de sterke kanten van deze Volvo: hij laat zich goedgemanierd en onbewogen mennen, met een soepele vering die het koetswerk een comfortabele rol geeft en dempers die oneffenheden geslaagd weten op te vangen. De optionele adaptieve dempers en luchtvering op de achteras weten dat effect nog te vergroten. Duw je wat door, dan merk je dat deze Zweed weinig dynamische ambities koestert: op dat vlak doen de Duitse drie beter. Wie sportiever wil, kan wel uitwijken naar de R Design-pakketten.

De gadgets

Het rechtopstaande infotainmentscherm is logisch ingedeeld en laat zich relatief gevoelsmatig bedienen. Optioneel kan het worden uitgebreid met navigatie, digitale radio, Apple CarPlay, Android Auto en een uitstekende geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins. Het instrumentenpaneel kan volledig digitaal worden uitgevoerd. De aanrijdingswaarschuwing grijpt dag en nacht in bij voetgangers, fietsers en grote dieren, en dan is er nog de Pilot Assist, waarmee je de V90 semi-autonoom over de snelweg gidst. Er is ook uitgebreide parkeerhulp met 360-gradencamera en semi-autonome assistentie.

De rekening

Het prijskaartje van de Volvo V90 T4 begint bij € 47.150. Daarmee blijft de Zweed onder de prijs van zijn concurrenten: de BMW 520i Touring (184 pk) begint vanaf € 53.300, de Mercedes E 200 Break (ook 184 pk) vanaf € 51.909. De nieuwe Audi A6 Avant heeft nog geen prijskaartje. Met een elektronische klimaatregeling met twee zones, adaptieve snelheidsregelaar en Pilot Assist en led-koplampen is de V90 standaard degelijk uitgerust.

Volvo geeft voor deze T4 een gemiddeld verbruik op van 6,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 158 g/km volgens de oude NEDC-cyclus. In de nieuwe WLTP vertaalt zich dat naar 7,4 l/100 km en 169 g/km aan CO2. Wij noteerden aan het einde van de rit op onze boordcomputer een gemiddelde van 8,6 l/100 km.

Het verdict

De Volvo V90 blijft een aantrekkelijk gelijnde Zweed, die een gestileerd uiterlijk combineert met een minimalistisch en ruim interieur. Jammer dat de kofferruimte wat ten koste gaat van dat design. Met een competitief prijskaartje en een degelijke uitrusting vormt hij een echte outsider voor het Duitse drietal. De T4 is een typische instapmotor: hij zet correcte prestaties neer en verliest rijcomfort niet uit het oog. Hij mocht wel een litertje minder lusten…