Sinds het kapitaal uit China komt, verkeert Volvo in topvorm. Het trio XC90/V90/S90 poetste het Scandinavische blazoen in het premiumsegment op. Nu mikt Volvo op de grote volumes met de nieuwe 40-familie, waaronder de XC40. Tegelijk is ook de verkoopstopper vernieuwd, de XC60. Die middelgrote SUV is de meest verkochte Volvo sinds de oprichting van het merk. Naast de klassieke verbrandingsmotoren krijgt de XC60 er een plug-inhybride bij.
Met dank aan de grote broer
De “T8 Twin Engine” is niet nieuw. De hybride aandrijving die nu in de XC60 gestopt wordt, is namelijk identiek aan die waarmee de XC90 in 2015 uitpakte. Ze zit zelfs in de S90 en V90. De XC60 deelt namelijk hetzelfde platform als de 90-modellen. In de praktijk is deze huisgemaakte aandrijflijn een T6 “+”: de 2.0 benzine met turbo en compressor van 320 pk uit de T6, in combinatie met een 46 pk sterke elektromotor. Die dient als alternator-starter om de benzinemotor discreet uit te schakelen en geeft een initiële boost bij de hernemingen.
“Valse” 4x4
Die twee motoren worden nog aangevuld door een derde, die de achterwielen aandrijft. Die laatste elektromotor is sterker dan de alternator-starter (87 pk en 240 Nm) en drijft de XC60 in zijn volledig elektrische modus aan. De XC60 T6 is een “echte” 4x4, met mechanische verbinding tussen de assen, de T8 een zogenaamde “valse”. In de praktijk drijft hij ofwel de voorwielen aan, ofwel de achterwielen, ofwel beide.
10,4 kWh
De voeding voor de elektromotor komt van een 10,4 kWh sterke batterij in de “T”-structuur, ingebouwd in de lengterichting van de auto, zoals in de XC90. Voor de XC60 levert dat een theoretisch rijbereik op in volledig elektrische modus van 50 kilometer. In de praktijk reken je best op 35 tot 40 kilometer: 30 tot 35 kilometer op grote wegen en 35 tot 40 kilometer in gunstigere omstandigheden. Afhankelijk van de afstand tussen je woonplaats en werk kan dat evenwel interessant zijn.
Vaak laden
Om het verbruik van je XC60 T8 niet pijlsnel de hoogte in te zien gaan, moet je zo vaak mogelijk opladen. Dat is natuurlijk sowieso de bedoeling met dit soort auto’s. Reken op 2u30 tot 3 uur om aan een wallbox volledig te laden. Afhankelijk van je rijstijl bedraagt het gemiddelde verbruik zo’n 7 l/100 km. Minder als je korte afstanden uiteraard elektrisch rijdt. Langere afstanden met lege batterij? Dan levert de dorst van de 2.0 makkelijk meer dan 10 l/100 km op. Het rijbereik smelt dan weer als sneeuw voor de zon. De eerste exemplaren werden geleverd met een brandstoftank van 50 liter, maar gelukkig zorgt Volvo ervoor dat je er nu 70 liter brandstof in kwijt kunt.
Ideale compromis
Op de weg is de XC60 merkelijk dynamischer dan de grotere XC90. Hij is natuurlijk zo’n 150 kilogram lichter en gaat minder overhellen in de bochten. Zijn rijcomfort blijft wel voorbeeldig, dankzij de onberispelijke luchtvering. De geluiddemping aan boord is verzorgd, de zetels zijn comfortabel en de sfeer is ontspannen.
Trekken
Wil je de 407 paarden onder de motorkap de vrije loop laten door de rijmodus naar “Power” te switchen, dan moet je het stuur stevig vasthouden. Het vermogen van de 2.0 met turbo en compressor gaat namelijk alleen naar de voorwielen. Met een stevig gascommando voel je het stuur dus duidelijk trekken, meer nog dan in de T6. De T8 leent zich natuurlijk het best voor de “Pure”-rijmodus om elektrisch te rijden.
Besluit
De XC60 T8 is een interessante “mini”-XC90 T8. Het koffervolume is met 468 liter (iets minder dan een klassieke XC60 met verbrandingsmotor, die over 505 liter beschikt) natuurlijk flink kleiner. Maar de verhouding afmetingen/interieurruimte/koffer blijft interessant. Bovendien is hij dynamischer dan de XC90 zonder het comfort uit het oog te verliezen. Alleen de prijs van een T8 blijft ook in de XC60 hoog: reken op minstens € 68.500. Je profiteert dankzij een CO2-uitstoot van 50 g/km wel van fiscale voordelen. Rest alleen de boodschap om de batterijen zo vaak mogelijk op te laden om het reële brandstofverbruik niet drastisch te zien stijgen. Vergeet namelijk niet dat de XC60 T8 vlot meer dan 2 ton weegt.