De trotse eigenaar van Bugatti, de Kroatische autobouwer Rimac Automobili, blijft zijn eigen ultrasnelle, elektrisch aangedreven bolides ontwikkelen. In Paleis 11 krijgt het nieuwste uitzonderlijke model van het merk een stand helemaal voor zichzelf. En dat model is een zeldzaamheid, want de productie is zeer beperkt en bestemd voor enkele miljardairs. Bij Rimac staan er op de factuur immers altijd 7 cijfers na het €-teken. Je moet dus je gigantische spaarvarken aan diggelen slaan en heel goede vrienden zijn met je vermogensbeheerder om deze bolide aan te kunnen schaffen...
Rimac Nevera R?
Jazeker, Rimac heeft het aangedurfd om een auto te bouwen met maar liefst 2017 pk en 2340 Nm, aangedreven door 4 (elektrische) motoren! Deze hypersportieve coupé is ontworpen om door de lucht te klieven, terwijl de achtervleugel zorgt voor 15% extra downforce om de bolide stevig tegen het asfalt te drukken. En dat is nodig, want hij haalt een topsnelheid van 412 km/u (op een circuit, onder supervisie van Rimac). De acceleraties zijn vergelijkbaar met die van een katapult op een vliegdekschip: 0 tot 100 km/u in 1,81 seconden, 0 tot 200 km/u in 4,38 seconden en 0 tot 300 km/u in 8,66 seconden!
Om het gewicht te beperken, is de batterij van deze ‘R’ iets (maar niet veel) kleiner dan die in de ‘gewone’ Nevera: 108 kWh. En die indrukwekkende capaciteit zorgt voor een WLTP-rijbereik van 402 km. Dankzij de 800 V-architectuur kan de batterij bovendien razendsnel worden opgeladen, met een laadvermogen tot 500 kW. Net genoeg tijd om even op adem te komen voor je weer het circuit opgaat dus.
Meer details
De Rimac Nevera R is uitgerust met nieuwe achterwielen die een diameter hebben van 21 duim en voorwielen in maatje 20 duim, voorzien van Michelin Cup 2-banden voor meer grip en prestaties van buitenaards niveau. Het vernieuwde design straalt zelfvertrouwen uit en oogt rebels, met een krachtig voorkomen dat zijn spierkracht niet onder stoelen of banken steekt. De voorkant is ontworpen om even indrukwekkend als efficiënt te zijn, met horizontale lijnen die de aerodynamica benadrukken. Alles om moeiteloos door de lucht klieven, met maximale prestaties en een geoptimaliseerd rijbereik als resultaat.
Om even snel weer tot stilstand te komen, is de Nevera R uitgerust met geavanceerde ‘EVO2’-technologie, met onder andere koolstof-keramische remmen met een silicium-matrixlaag. Die zorgen voor een betere koeling en meer duurzaamheid, zelfs bij intensief gebruik.
De Nevera zonder R
Ter vergelijking: de ‘gewone’ Nevera beschikt over een vermogen van 1914 pk. Ook dit model haalt een topsnelheid van 412 km/u, maar doet er 9,22 seconden over om van 0 naar 300 km/u te knallen. De batterij met een capaciteit van 120 kWh zorgt voor een WLTP-rijbereik van 550 km. Dit 4,75 meter lange model zal niet te zien zijn op het Salon van 2025, maar lijkt qua design sterk op de R-variant, inclusief een actieve achtervleugel.
De prijzen van de Nevera starten vanaf 2 miljoen euro, terwijl het prijskaartje van de tot 40 exemplaren beperkte Nevera R start vanaf 2,4 miljoen euro. Exclusief belastingen!