Uit onderzoek van het Duitse magazine Auto Motor und Sport, in samenwerking met de Duitse keuringsorganisatie GTÜ, blijkt dat de roesproblemen in auto’s van het afgelopen decennium beperkt zijn. Het zijn vooral auto’s van ouder dan 10 jaar die er last van hebben wanneer ze bij GTÜ op controle komen. De roestbescherming en het onderzoek door autobouwers op dit vlak lijkt dus zijn werk te doen.
Besparingen
Toch waarschuwt de organisatie bij de nieuwste auto’s voor opnieuw meer roestproblemen, dat horen we trouwens al een aantal jaar. Autobouwers zouden goedkoper en dunner plaatstaal gebruiken, besparen op roestpreventie en niet zichtbare koetswerkdelen minder secuur lakken, waardoor corrosie sneller vat krijgt. En corrosie is een beter woord dan roest. Want in de jacht naar een lager autogewicht, ook om bij elektrische auto’s het extra gewicht van batterijen te compenseren, wordt vaker gebruikgemaakt van aluminium, magnesium en andere lichte metalen. Die kunnen corroderen, zeker wanneer ze in aanraking komen met zout en andere metalen.
Het magazine onderzocht onder andere een nieuwe Tesla Model 3, waarbij nu al een aantal roestproblemen opduiken. Zo zijn er plaatsen in het ontwerp waar water niet meteen weg kan, zijn sommige oppervlakken niet optimaal gelakt en wordt er polyurethaanschuim gebruikt voor de geluidsdemping. Dat trekt na verloop van tijd vocht en en veroorzaakt dus roest.
5 tips om roest te vermijden
Om je auto zo lang mogelijk mee te doen gaan, kan je er dus maar beter zelf op letten dat je alles in het werk stelt om roest te vermijden. Daarvoor geven de Duitse collega’s een aantal tips.
- 1. Controleer de onderkant van je auto. beschadigingen tijdig aanpakken vermijdt dat water kan binnendringen met verdere schade tot gevolg.
- 2. Hou je auto proper, ook je deurrubbers en afvoerkanalen. Vooral in de winter kan zout voor problemen zorgen, maar bladeren en ander vuil in afvoerkanalen kan zorgen voor water dat blijft staan en op termijn roest veroorzaakt.
- 3. Verwijder regelmatig resten van strooizout. Doe dat met helder water, en gebruik geen hogedrukreiniger. Die kan zout en vuil immers in moeilijk bereikbare stukken van het koetswerk duwen.
- 4. Kies een moderne carwash. Het water in wasstraten wordt gefilterd en hergebruikt. Moderne installaties gebruiken geavanceerde filtersystemen die ook zout uit het water halen, wat bij oudere systemen soms niet gebeurt.
- 5. Zorg voor voldoende verluchting in je garage. Een garage zonder verluchting kan door condensatie op termijn roestproblemen veroorzaken.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: