Bij exclusieve autobouwers als Ferrari bestaat de praktijk al langer, en Ford paste het principe de afgelopen jaren ook toe op zijn gelimiteerde GT. Maar nu lijkt de praktijk ook door te sijpelen naar de meer alledaagse modellen. Zo verbood Toyota zijn Japanse klanten al om hun nieuwe Land Cruiser op korte termijn te verkopen, en nu doet ook Ford dat met zijn immens populaire F-150 Lightning, de elektrische pick-up die bijzonder populair blijkt in de VS.

Speculatie vermijden


Wanneer de vraag naar bepaalde nieuwe modellen hoger is dan de productie, durven de prijzen voor jonge tweedehandsmodellen al eens de pan uit swingen. Mensen betalen nu eenmaal graag voor exclusiviteit of om ‘één van de eersten’ te zijn. Bij auto’s waarvan productieslots lang voor de eigenlijke productie verkocht worden door middel van reservaties, zoals bij de F-150 Lightning, leidt dat tot speculatie. Niet alleen bij toekomstige eigenaars, maar ook bij dealers die een voorraad aankopen en tegen hogere prijzen verkopen. Met het verbod om binnen het jaar te verkopen, wil Ford die speculatie tegengaan en ervoor zorgen dat zijn elektrische pick-up aan de juiste prijs naar de juiste klant gaat. Omdat het doen naleven van die clausule voor de Amerikaanse verdeler arbeidsintensief zou zijn, biedt het dealers de mogelijkheid om de meeropbrengsten van binnen het jaar verkochte exemplaren op te eisen. Dat zou blijken uit een omzendbrief die het merk naar zijn Canadese verdelers stuurde.

Hoe realistisch dat in de praktijk allemaal is, dat valt nog af te wachten. Maar Europese kopers die hoopten via parallelimport snel aan een elektrische Ford pick-up te geraken, zijn er waarschijnlijk aan voor de moeite.


?