In een interview met een aantal Europese dagbladen had Carlos Tavares het over het Europese beleid wat elektrische auto’s betreft. Het minste wat je kan zeggen, is dat hij enkele twijfels uitte over het onderwerp, niet alleen voor de industrie, maar ook voor consumenten en zelfs voor de planeet!
Niet iedereen zal overleven…
Het is geen groot nieuws: een elektrische auto is niet goedkoop. Niet enkel wat de aankoopprijs betreft, maar ook niet om te produceren, zegt de topman van Stellantis: “Elektrische auto’s zijn 50% duurder om te bouwen dan auto’s met een verbrandingsmotor.” De man vreest dat sommige merken die omwenteling niet het hoofd zullen kunnen bieden: “we zullen binnen enkele jaren zien welke autobouwers het overleefd hebben en welke niet”.
Een maatschappelijk risico
“Je mag ook niet uit het oog verliezen dat we het risico lopen om de middenklasse te verliezen die geen auto meer zal kunnen kopen en dat er maatschappelijke gevolgen zullen zijn,” zegt de CEO. De auto is voor velen immers nog een noodzaak. Het probleem zit niet enkel bij voertuigen zelf, maar ook in de snelheid waarmee de regelgeving evolueert: “Het is de brutaliteit van de veranderingen die een sociaal risico creëert.”
Hybride of 100 % elektrisch?
Carlos Tavares uit zelfs twijfels over de ecologische voordelen van deze gedwongen elektrificatie: “met de energiemix in Europa moet een elektrische auto 70.000 kilometer rijden om de koolstofvoetafdruk van zijn productie te compenseren en beter te doen dan een lichte hybride. Is het beter om met performante en betaalbare hybridewagens te rijden om zo te zorgen voor een onmiddellijk voordeel op het vlak van koolstof, of zijn er 100% elektrische auto’s nodig die de middenklasse niet kan betalen, en je daarmee een begrotingstekort blijft graven om ze te subsidiëren? Ik droom ervan om dat debat te houden.”