Met het fototoestel in aanslag en een aandachtige blik loop ik rond in de hallen van het autosalon van Genève, op zoek naar een zeldzame parel of een wereldpremière. Plots wijst een collega naar een bolide alsof hij net het monster van Loch Ness gezien heeft.

Smaken en kleuren

De financiële crisis indachtig, meende ik dat de excentrieke wensen van sjeiks en popsterren tot het verleden behoorden. Niet dus. Vorig jaar zagen we op de stand van Mansory een afgrijselijke roze Bentley, pure kitsch. Die was dan ook bestemd voor de lieftallige maar wereldvreemde Paris Hilton. Dit jaar toont de Zwitserse tuner zijn interpretatie van de Rolls- Royce Ghost. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er ergens een vijs loszit bij de ontwerpers en dat ze bovendien kleurenblind zijn. Een marteling voor de autoliefhebber. Slechtere - of betere, aan jou de keuze – bling bling bestaat er niet.

Hoezo verfijning?

Rolls-Royce is voor de automobielwereld wat Chanel is voor de modewereld: een toonbeeld van verfijning en klasse. Het is een meester in het aankleden van interieurs met leder en hout . Mansory heeft blijkbaar een andere kijk op de zaken en combineert wit hout met ‘smurfenblauw’ leder en gouden inlegstukken. Zowel aan de buiten- als binnenkant verandert de aristocratische Brit in de koning van de wansmaak.