In tegenstelling tot de X1, die met de wind keerde door de basisversies alleen op de voorwielen aan te drijven, blijft de X3 trouw aan zijn roots. De X3 staat op hetzelfde platform als de toekomstige 3-Reeks, en zal dus in de basisversies ook degelijk achterwielaangedreven zijn. Een identieke opstelling als het huidige model en… een look die ook nauwelijks verandert.

Waagt BMW zich aan drie cilinders?

De grote vraag onder de motorkap is hoe ver de ingenieurs gaan in het downsizen. We vermoeden dat de tweeliter viercilinder de basis van het gamma vormt (zowel benzine als diesel), maar het zou ook kunnen dat de ingenieurs een 1.5 driecilinder onder de motorkap stoppen. Dat valt nog af te wachten. Aan de andere kant van het gamma kunnen we een drieliter zescilinder verwachten bij de meest krachtige versies.

Voor de grote evoluties zorgen de plug-inhybride enerzijds en de geïntegreerde technologie anderzijds. Om het gewicht te beperken zal de X3 zeker “CFRP” gebruiken, met koolstofvezel versterkt plastic. De rijhulpsystemen zullen voor een groot deel worden overgenomen van de nieuwe 7-Reeks, die op dat vlak de vernieuwer binnen BMW is.