Mazda heeft bevestigd dat het zijn iconische auto zal blijven laten voortleven volgens het 'goede oude recept', zelfs in het tijdperk van ongebrijdelde elektrificatie. Met andere woorden: een kleine, lichtgewicht roadster met achterwielaandrijving, aangedreven door een verbrandingsmotor.
De huidige generatie, bekend als de 'ND' (na de NA, NB en NC), die in 2015 werd voorgesteld en in 2019 een opfrisbeurt kreeg, moet rond 2024 plaatsmaken voor de 'NE'. Mazda heeft nog wat tijd om de nieuwste telg van zijn beroemde roadster te verfijnen. Dit is geen ontwikkelingsmodel voorzien van zijn definitieve koetswerk dat onze spionnen wisten te verrassen, maar eerder wat een mule lijkt te zijn die is uitgerust met het koetswerk van de huidige generatie.
Brede heupen
De volgende generatie MX-5 zal waarschijnlijk de afmetingen van het huidige model sterk benaderen. Wel kunnen wel speculeren over de bredere achterpartij van deze mule. De ophanging zou bij de volgende generatie kunnen genieten van een breder spoor achteraan.
Micro-hybride?
Hoewel hij nog steeds een verbrandingsmotor onder de motorkap zal hebben, zou deze toekomstige MX-5 toch een lichte vorm van elektrificatie kunnen krijgen om zijn uitstoot te helpen verminderen. Wordt het een 48-volt micro-hybride? In elk geval moet de gekozen oplossing licht genoeg zijn om het gewicht van de MX-5, één van de belangrijkste elementen van het recept sinds 1989, niet nodeloos te doen stijgen…