Hoewel Mercedes het nog niet officieel heeft bevestigd, heeft het er alle schijn van dat de 4x4²-versie van de G-Klasse binnenkort terugkeert. In mei 2020 hadden we hem al eens betrapt in volle testsessie, toen met merkwaardige apparatuur op de achterdeuren. Mercedes is blijkbaar flink blijven doorwerken aan zijn product, dat ondanks zijn gigantische bodemvrijheid geen risico op een koprol mag lopen. Vandaag hebben onze spionnen hem weer gesnapt, deze keer op de openbare weg.
G-Klasse, maar geen AMG
Net zoals de vorige generatie zou ook de nieuwe 4x4² worden gebaseerd op de G500 en niet op de 63 AMG. Dat betekent dus dat hij minder sterk zal zijn dan de 577 pk en 850 Nm aan koppel van die laatste, maar dat hij wel een dikke 4.0-V8 biturbo in de neus krijgt. In de klassieke G-Klasse ontwikkelt dat blok al 416 pk en 610 Nm aan koppel. Zal hij nog worden opgevoerd om de AMG te komen treiteren? We zijn er niet zo zeker van of dat wel een goed idee is met zo’n bodemvrijheid. Bovendien heeft Brabus ongetwijfeld ook nog iets in de pijplijn voor wie nog meer pk’s wenst.
Nog dit jaar
De vorige G 4x4² had al een bodemvrijheid van 450 millimeter en kon tot 1 meter diep waden. We gaan ervan uit dat de nieuwe generatie minstens even goed en waarschijnlijk zelfs beter doet. Voorlopig heeft het merk met de ster nog niets verklapt, maar we verwachten dat de presentatie van het model nog voor het eind van het jaar gebeurt en dat de eerst exemplaren al begin 2022 worden geleverd.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: