De ontzettend bewogen geschiedenis van de Nederlandse autobouwer Spyker gaat verder met een laatste opflakkering. Ter herinnering, in september 2020 was Victor Muller, de charismatische Nederlandse baas van het merk, erin geslaagd om vers geld te vinden voor zijn bedrijf. Hij beloofde dat de productie weer zou worden opgestart, met drie modellen op het programma: de C8 Preliator, de B6 Venator en de SUV D8 Peking-to-Paris.

Bijna een jaar later lijkt het erop dat Muller te optimistisch is geweest. De productie, die kort na zijn melding had moeten opstarten in Duitsland, is nooit begonnen. Er is dus geen enkele auto van de assemblagelijn gelopen. Nog slechter is dat de schulden zijn blijven oplopen (tot een totaalbedrag van 1,45 miljoen euro) zodat het erop lijkt dat Spyker nu echt dood is. De schuldeisers van Muller, die wanhopig op hun geld wachten, hebben de curatoren gevraagd om te overwegen om de rechten van het merk Spyker te verkopen. Dat zou betekenen dat de constructeur de naam nooit meer mag gebruiken in de toekomst.

Nu de kassen leeg zijn, de autovoorraad al lang uitgeput is, er geen enkele geloofwaardige overnemer is en het voortaan zelfs onmogelijk is om de naam te gebruiken waar de reputatie van het merk op is gebouwd lijkt het onvermijdelijk dat Spyker in de vergetelheid belandt, ondanks alle inspanningen van Victor Muller de voorbije jaren.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: