Generatie zeven, die de codenaam G20 meekrijgt, wacht een stevige taak: hij moet het immers opnemen tegen concurrenten als de Mercedes C-Klasse, Jaguar XE en Alfa Romeo Giulia, die hem niet alleen qua comfort evenaren of overklassen, maar ook op een punt waar de 3-Reeks traditioneel sterk staat: rijdynamiek.
Motoraanbod
Het nieuwe CLAR-platform, dat ook dienst doet onder de 5-Reeks en 7-Reeks, moet de nieuwe 3 daarom niet alleen lichter maken, maar ook stijver en scherper. Het motoraanbod zal uitgebreid zijn om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken: van de kleine 1.5 driecilinder in de basismodellen over de 2.0 viercilinder tot de klassieke zescilinders. Hybrides komen er ook: niet alleen op basis van de 2.0, maar ook een basisversie op basis van de 1.5.
M en M Performance
Al van bij het debuut in oktober plant BMW M Performance-modellen: een M 340i met benzinemotor, maar voor het eerst ook een M 340d. Een nieuwe M3 komt er uiteraard ook, maar dat zou nog niet voor dit najaar zijn. Net als de breakversie Touring en de coupé- en cabrioletversies die opnieuw 4-Reeks zullen heten: zij zijn ten vroegste gepland voor 2019.