Binnen enkele maanden lanceert Smart zijn wederopstandingsmodel. Een model dat enkel elektrisch aangedreven zal zijn, naar de nieuwe filosofie van Smart, dat al in 2020 verbrandingsmotoren de rug toekeerde. Dit nieuwe model, dat simpelweg #1 gedoopt wordt, wordt daarentegen geen nieuwe ultracompacte stadswagen. Het is een SUV, zoals dat hoort tegenwoordig.
Het in samenwerking met Geely, de Chinese groep die onder andere eigenaar is van Volvo en Polestar, ontwikkelde model staat op het modulaire elektrische SEA-platform van de Chinese gigant. Een platform dat compatibel is met 800 Volt snelladen, waarmee het 120 km rijbereik kan laden in 5 minuten.
Meerdere mechanische configuraties zijn mogelijk met dit SEA-platform. In het geval van de Smart#1 SUV, verwachten we ons aan een elektromotor die de achterwielen aandrijft en ongeveer 200 pk levert. Klanten zouden ook de keuze krijgen uit twee batterijpakketten. In ‘long range’ configuratie zou die moeten beschikken over meer dan 60 kWh, voor een WLTP-rijbereik van ongeveer 430 km.
Naast enkele koetswerkdetails konden onze spionnen ook het interieur van het toekomstige productiemodel fotograferen. We kunnen onder andere een driespakig stuur zien en een tablet tegen het dashboard.
De productie van deze elektrische Smart start binnenkort in het Chinese Xi’an. Duitsland zal één van de eerste Europese marketen zijn die beleverd worden. De officiële wereldpremière van deze Smart#1 zal begin maart plaatsvinden.