In 1987 wordt Lamborghini gekocht door Chrysler. De komst van de beroemde Italiaanse autobouwer bij de Amerikaanse gigant gaat gepaard met tromgeroffel en trompetgeschal en op alle vlakken de nodige waanzinnig projecten! Over projecten gesproken, Chrysler had er één dat nooit uitgedraaid was op iets serieus: de Navajo. Die zou door Lamborghini opnieuw tot leven gewekt en herdoopt worden tot ‘Portofino’, de naam van een beroemd (en zeer chique) stadje.
4 ‘suicide doors’
De door Coggiola in Italië geassembleerde concept car kreeg de vorm van een ongelooflijke berline met suicide doors die… naar boven openden! Een duidelijke verwijzing naar de Countach… Nog een bijzonderheid, en niet de minste, is het chassis dat bij de Jalpa geleend werd. Met zijn motor centraal achterin en achterwielaandrijving is de Portofino een echte sportwagen. Zijn motor is trouwens identiek aan de V8 van de Jalpa, met onder het rechterpedaal 255 pk aan 7.000 toeren per minuut!
Hoewel er op de motorkap trots een Italiaanse stier prijkt, toonde de styling van het interieur duidelijk de invloed van de boekhoudkundige afdeling: alles droeg de stempel van Chrysler. Meteen ook de reden waarom deze concept car soms herdoopt werd tot “Chrysler Portofino”! Hoewel het nooit tot een productievervolg kwam, beïnvloedde de stijl wel de Chrysler-modellen van de daaropvolgende jaren.