Het gonst al een tijdje van de geruchten over een eventuele T-Roc R. Bij Volkswagen zelf waren ze on the record wel te vinden voor zo’n pikante sportversie van hun SUV, maar veel meer details kwamen er nog niet naar buiten.

Discreet sportief

Dit stevig ingepakt prototype dat rondjes rijdt op de Nürburgring toont dat ze in Wolfsburg volop doorgaan met de ontwikkeling van hun T-Roc R. Die zal visueel het verschil maken met de meer burgerlijke varianten door dikkere bumpers, een diffusor achteraan en een dubbele uitlaat aan weerszijden. Tegelijk lijkt hij zich net als de Golf R van druk spoilergeweld te onthouden.

Vierwielaandrijving

Onderhuids staat de T-Roc op het MQB-platform van de Volkswagen-groep, net als de Golf. Dat maakt dat hij dezelfde 4Motion-vierwielaandrijving als de Golf R zal gebruiken, en wellicht diens motor overneemt. Dat is een drukgevoede 2.0 viercilinder, die goed is voor 310 pk en aan een zeventraps met dubbele koppeling gelinkt is.

Hiërarchie

De Volkswagen T-Roc R neemt het op die manier in eigen huis op tegen de Cupra Ateca, en respecteert de hiërarchie die er binnen de VW-groep heerst: de Golf R heeft 10 pk meer dan de Leon Cupra, de T-Roc R zal ook 10 pk meer hebben dan de Cupra Ateca. De pikante Volkswagen-SUV komt wellicht in 2019 op de markt.