Onze spionagefotografen hebben onlangs een wel heel onverwachte ontdekking gemaakt. Met hun telelens hebben ze een bijzondere 7-zits elektrische SUV gespot die binnenkort het gamma van... Porsche zou moeten vervoegen! Deze bolide van meer dan 5 meter lang heeft voorlopig enkel nog een codenaam: K1. Ondanks het gebrek aan badges van het Duitse merk en de nog dikke laag camouflage, herkennen we wel de lichtsignatuur van Porsche, naast enkele stijltrekjes van de elektrische Macan.
Nieuwe architectuur met meer dan 700 km actieradius
Deze nieuwkomer binnen het Porsche-gamma zou op een volledig nieuw evolutionair platform moeten staan dat samen met Volkswagen wordt ontwikkeld en momenteel bekend staat onder de naam SSP Sport. De architectuur beschikt over 920 V-technologie en zou daarmee een nog hoger laadvermogen mogelijk maken dan in de Macan en Taycan. De batterij maakt integraal deel uit van het chassis en zou groter dan 100 kWh moeten worden, waarmee het model meer dan 700 km actieradius moet kunnen halen. De meesturende achterwielen zouden een hoek van meer dan 5 graden aankunnen, terwijl het chassis waarschijnlijk niet moet onderdoen voor de actieve ophanging uit de nieuwe Panamera.
Nadruk op ruimte
Hoewel het de eerste keer is dat we het model in levenden lijve zien, is het niet de eerste keer dat we over deze grote SUV van Porsche hebben gehoord. Oliver Blume, de huidige CEO van het Duitse merk, vertelde namelijk eerder al dat "dit nieuwe model ontworpen is om hoge prestaties en een geautomatiseerde rijervaring te bieden in lijn met het typische rijgedrag van Porsche, net als een compleet nieuwe ervaring in het interieur met de nadruk op ruimte."
Niet voor 2027 en meer dan 220.000 euro!
Deze nieuwe elektrische SUV met 7 zitplaatsen komt echter nog niet meteen naar het gamma van Porsche. Hij zou namelijk pas na de elektrische Boxster en Cayman worden voorgesteld, die allebei in 2025 komen, en na de elektrische variant van de Cayenne, die in 2026 het levenslicht zou moeten zien. Porsche brengt deze K1 dus waarschijnlijk niet voor 2027 uit. En aangezien het het nieuwe elektrische vlaggenschip van de constructeur wordt, kunnen we ons inbeelden dat hij duurder wordt dan de Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT, die momenteel bovenaan het SUV-gamma van de Duitse constructeur staat met een prijs van 221.955,37 euro!