Rolls-Royce is al sinds 1998 onderdeel van BMW, en kan voor de opvolger van deze Phantom gebruik maken van de kennis van het Duitse merk van koolstofvezel en aluminium. Dat moet de nieuweling een pak lichter maken dan zijn voorganger.

Fluwelen revolutie

Het dieet mag dan wel streng zijn, de visuele evoluties zullen dat minder zijn. De korte en lange wielbasissen worden behouden, net als de rechthoekige koplampen. De grille en de C-stijlen zullen dan weer in omvang toenemen. Het design zal dus eerder een evolutie dan een revolutie zijn.

Tradities

Onder de motorkap wil Rolls-Royce niets van downsizing weten: daar zal nog steeds een V12 huizen, die de Britten met input van BMW zullen bouwen. Een hybride wordt niet categoriek uitgesloten door het Britse management…

Volgend jaar

De productie van het huidige model wordt nog eind dit jaar stopgezet. De opvolger, die waarschijnlijk een nieuwe naam krijgt en het ook zonder coupé- en cabrioletvariant zal doen, wordt dan allicht begin volgend jaar op een groot salon voorgesteld. Wij gokken op Genève.