De vernieuwde Skoda Enyaq maakte in januari zijn publiek debuut op het Autosalon van Brussel. Daar konden we zien hoe de Enyaq uitgedost werd met het nieuwe Modern Solid design van Skoda. De grootste verandering zit in de lichtsignatuur vooraan, maar ook technisch wordt de Enyaq wat beter: hij rijdt wat zuiniger (met een range tot 586 km) en wat snediger (6,7 seconden van 0 naar 100 km/u).
Nieuwe positionering met basisprijs van 49.755 euro
De Enyaq is ook een beetje opgeschoven in de line-up bij Skoda. Elektrische nieuwkomer Elroq nestelt zich net onder de Enyaq als dé elektrische gezins-SUV met ongeveer evenveel binnenruimte als de Enyaq, maar met een kleiner koffer (al is dat nog altijd ruim in zijn klasse). Dit maakt dat de Enyaq het iets hogerop moet zoeken met een betere basisuitrusting, wat meer luxe en dus een wat hogere prijs.
Enkele maanden geleden, toen de Vlaamse overheid nog 5.000 euro bijlegde bij de aanschaf van een nieuwe elektrische wagen, bood Skoda de pre-facelift Enyaq 60 aan voor 39.990 euro. Een koopje, als je vergelijkt met de basisprijs van vandaag. Voor de goedkoopste Skoda Enyaq 60 betaal je volgens de configurator nu 50.580 euro. Dat vinden we een beetje vreemd, want Skoda vermeldt steevast een basisprijs van 49.755 euro in haar communicatie. Dat moet dan een model zonder lak zijn voor die prijs, want een kleurtje is een verplichte optie van 825 euro…
9 op de 10 elektrische wagens worden in ons land ingeschreven als bedrijfs- of leasewagen. De Skoda Enyaq is bij vele bedrijven ondertussen een vaste waarde in de leasing policy. Het is dan ook vanuit dit perspectief dat we de configuratie zullen benaderen: we zoeken een ruime gezinswagen met opties die voor een hogere herverkoopwaarde zullen zorgen, maar die (in geval van leasing) de leasingprijs niet door het dak zullen jagen.
77 kWh batterij voor meer bereik
Beginnen doen we met de keuze voor de aandrijving. Skoda biedt de Enyaq aan met 2 types batterijen: eentje met een nettocapaciteit van 59 kWh (de “60” reeks) en eentje van 77 kWh (de “85” reeks). Aangezien we voor een gezinswagen van dit formaat toch graag een rijbereik van meer dan 500 km hebben, kiezen we voor de 85 reeks. We moeten even slikken, want voor de 85 bedraagt de startprijs 57.740 euro, dus bijna 8.000 euro meer… Auw.
De versie 85x met vierwielaandrijving laten we ook maar voor wat hij is. Zijn hoger gewicht zorgt voor een hoger verbruik en dus een kleinere range. De meerkost van (nog eens) 3.445 euro zetten we liever in voor wat meer comfort via de optielijst.
Afwerkingsniveaus en pakketten te over
Dat brengt ons meteen bij de afwerkingsniveaus. En nu moet je goed opletten… Er zijn 4 niveaus om uit te kiezen: de (naamloze) basisversie, Family, Corporate en Sportline. Daarnaast zijn er ook 5 optiepakketten om uit te kiezen: Clever, Plus, Max, Ultra en Ultra+. Per stap die je in de afwerkingsniveaus omhoog gaat, krijg je een volgende pack met opties toegevoegd in de basisuitrusting. Ben je nog mee? Simpel gezegd: of je nu start met de basisuitvoering en deze volpropt met alle packs, of je start met pakweg de Corporate versie en vult deze aan met packs tot je aan dezelfde uitrusting zit: de prijs komt op hetzelfde neer. Dus Skoda: dat kan eigenlijk een “pak” eenvoudiger, toch?
De uitrusting van de Enyaq 85 in de basisversie heeft al heel wat te bieden. We noteren onder meer: LED koplampen, sfeerverlichting, parkeersensoren voor- en achteraan, achteruitrijcamera, lane assist, verwarmde zetels vooraan, instelbare rijmodus, adaptieve cruise control… Eigenlijk missen we hier maar één ding: draadloos opladen voor de smartphone. Dat dit geen standaarduitrusting is op het duurste model van een merk dat prat gaat op zijn “Simply Clever”-filosofie, vinden we zonde. Als we deze functie willen toevoegen, dan zijn we verplicht te kiezen voor het pack Clever van 1.690 euro, dat ook nog enkele andere opties bevat zoals verduisterde ruiten achteraan en een koffer dat je met een voetenzwaai kan openen. Voor ons hoeft dit niet. We spenderen dat budget liever aan extra range in de winter, dus kiezen we de warmtepomp van 1.165 euro in de plaats.
Kleuren, velgen en interieuropties van de Enyaq
Dan rest ons nog de visuele opsmuk van onze Enyaq. Wij houden wel van wat meer kleur op de weg, dus we kiezen voor het nieuwe Olibo Green voor 825 euro (een verplichte optie, zie hierboven). Qua velgen gaan we voor de 19” Regulus velgen zonder meerprijs. Andere velgen van 20” (865 euro) en 21” (1.545 euro) zijn eveneens beschikbaar, maar omwille van veercomfort en rolgeluid kiezen we de kleinere velg.
Tot slot zouden we nog graag een andere stijl voor het interieur kiezen. De standaard designselectie heet Loft en bestaat uit een stof/simili-leder combinatie. De hoofdkleur is grijs en voor onze smaak oogt het wat saai. De volgende stap is Lodge (735 euro), maar de knalrode gordels vinden we wat teveel van het goede. Lounge (1.550 euro) brengt wat extra leven in het interieur met fijne groene stiksels en het suede-achtig imitatieleer zorgt voor een stevige grip in de stoelen. Upgraden naar een andere stijl doen we uiteindelijk toch maar niet. We willen niet boven de 60.000 euro uitkomen en dus beslissen we het maar te houden bij het standaard interieur.
De eindafrekening
We eindigen met een Skoda Enyaq 85 in de basisversie in het Olibo Green met Loft interieur, met een warmtepomp als enige optie voor een totaalprijs van 59.730 euro. Er zijn heel wat mogelijkheden om de Enyaq uit te rusten met optiepakketten die de Skoda luxueuzer dan ooit maken. De prijs is dan wel navenant. Wie zich wat laat gaan met de opties, klimt vlot richting de 70.000 euro en verder. Maar kies je wat voorzichtiger, dan heb je een mega-praktische en comfortabele familie-SUV met voldoende rijbereik voor net geen 60.000 euro*.
Of wacht, misschien kijken we toch eerst nog eens naar die Elroq…
* Snelle beslissers kunnen nog tot en met 3 februari 2025 hun voordeel doen met de salonkortingen van Skoda. Voor particulieren is er een Salon Bonus van -4.600 euro en een Electric Bonus van -500 euro op het door ons geconfigureerde model. Indien je een andere wagen inlevert dan geldt er een voorwaardelijke overnamepremie van -3.000 euro. De garantie van 2 jaar wordt met 2 jaar verlengd. Als we deze kortingen samen (-8.100 euro) toepassen op onze configuratie, dan eindigen we met een totaalprijs van 51.630 euro.*