Dankzij het Filante Record-concept wil Renault, zoals de naam al doet vermoeden, nieuwe records vestigen voor het verbruik en de actieradius van elektrische wagens!

Advertentie
Advertentie

Het Filante Record-concept van Renault is qua vorm en kleur rechtstreeks geïnspireerd op andere modellen van het Franse merk die records op het vlak van efficiëntie hebben gebroken. Denk aan de 40 CV uit 1925, de Nervasport uit 1934 en de Étoile Filante uit 1956. Vanbinnen is Renault echter resoluut de moderne weg ingeslagen. Een opvallend kenmerk van het Filante Record-concept is dat het geen pedalen heeft! Accelereren, remmen en sturen gebeurt via handgrepen die de plaats van het stuur innemen. Deze handgrepen zijn vast verbonden met de cockpitkoepel, waardoor ze meebewegen bij het openen ervan en de bestuurder (en enige inzittende) makkelijker kan instappen.

Advertentie
Advertentie

Een soort elektrische F1 van 1.000 kg

De Renault Filante Record is een soort rijdend laboratorium dat volledig gevormd is door de aerodynamica. De enkele zitpositie doet dan ook sterk denken aan die van een Formule 1-wagen. En dat is niet alles. Met zijn lengte van 5,12 meter, hoogte van slechts 1,19 meter en breedte van 1,71 meter heeft de Renault Filante Record afmetingen die niet ver afliggen van die van een F1-wagen! Toch is hij, ondanks het ruime gebruik van koolstofvezel, met een gewicht van ongeveer 1.000 kg wel enkele honderden kilo’s zwaarder dan een Formule 1. Dat komt onder meer door de batterij van 87 kWh, dezelfde als in de Scenic E-Tech Electric.

Geavanceerde technologie om records te breken!

Renault heeft werkelijk alles in het werk gesteld om met het Filante Record-concept records te vestigen op het vlak van actieradius en verbruik. Naast volledig afgedekte wielen is de Franse eenzitter uitgerust met speciaal door Michelin ontwikkelde banden die de rolweerstand verminderen en zo de efficiëntie van de aandrijving verhogen! Bovendien worden de wielophanging en het remsysteem aangestuurd via "steer by wire" en "brake by wire"-technologie, wat helpt om extra kilo’s te besparen.

Advertentie
Advertentie

Zal de Renault Filante Record de Mercedes EQXX verslaan?

De grote vraag is natuurlijk of Renault erin slaagt Mercedes en zijn EQXX-concept te verslaan. In 2022 wist deze ultrastroomlijnde Duitse elektrische berline meerdere keren meer dan 1.000 km af te leggen op een enkele lading, met een record van 1.202 km! Wat het verbruik betreft, behaalde de Mercedes EQXX vorig jaar een gemiddeld verbruik van slechts 7,4 kWh/100 km. Kan het Renault Filante Record-concept dat overtreffen?

Advertentie
Advertentie