Presentatie

De nieuwe Fabia begon zijn carrière in 2007. Sindsdien evolueerde de kleine stadswagen en de meest recente facelift geeft hem een jonger gezicht. Behalve kleine verbeteringen aan de binnen- en buitenkant, maakt de Fabia van de gelegenheid gebruik om de techniek van de Polo BlueMotion over te nemen in een nieuwe GreenLine-variant.

Klinkt dat allemaal wat overdreven politiek correct en zoek je liever met de toerenteller de rode zone op? Kijk dan naar de RS-variant. De techniek stamt van de Polo GTI, dat ziet er alvast op papier veelbelovend uit. In tegenstelling tot de Ibiza Cupra, die zich graag laat opmerken, houdt de Fabia RS van discrete elegantie. Misschien geen slechte zaak in het huidige klimaat. Zo word je tenminste niet meteen op de bon geslingerd voor het aanzetten tot hardrijden.

Motoren

Ben je geobsedeerd door flitspalen, dan is de GreenLine iets voor jou. Onder de motorkap vind je een 1.2 TDI (diesel) met 75 pk en 180 Nm koppel bij 2.000 tr/min. Zijn drie cilinders stoten een knetterend geluid uit dat meer doet denken aan een drilboor dan aan een brullende leeuw. De motor werd nochtans goed ingekapseld: zijn trillingen en lawaai worden in het interieur goed gedempt.

Hanteer je een ecorijstijl door het gaspedaal te sparen, goed vooruit te kijken en te schakelen bij 2.000 tr/min, dan loop je het risico files te veroorzaken.  Je moet veel wat geduld kunnen opbrengen. Bij een normale en zelfs niet-sportieve rijstijl zul je al snel gefrustreerd raken door het gebrek aan spierkracht van de driecilinder. Deze kleine molen is zeer vlug buiten adem en wordt zeker niet geholpen door de lange spreiding van de versnellingen. Met vijf personen en bagage in de auto moet je de handen flink uit de mouwen steken en veel geduld oefenen. Met maar één inzittende vallen de prestaties mee.

In de RS is het resultaat uiteraard helemaal anders. De DSG-bak (een automaat met dubbele koppeling) met zeven versnellingen schakelt tegen lichtsnelheid en heeft een intelligente bediening. De Sport-modus is er niet voor de versiering en garandeert levendig en sportief terugschakelen. Schakel je liever manueel, dan volgen de schakellepels aan het stuurwiel jouw bevelen bliksemsnel op.

En de motor? Die is soepel en alert, maar bevalt vooral bij gemiddelde toerentallen. Een kleine duw op het gaspedaal volstaat om die grote Duitse berline die aan jouw achterbumper kleeft, weg te toveren. Het rauwe geluid van de uitlaat is bij belasting goed hoorbaar en versterkt de sportieve beleving van de Fabia RS, ook al is het niet de meest melodieuze sound. Aan de buitenkant geeft de 'hete adem' wat kleur aan de relatief braaf ogende Fabia RS.

Weggedrag 

Gezien de matige prestaties van de 1.2 TDI is het moeilijk om het onderstel van de GreenLine op een foutje te betrappen. Let wel op want zoals elke auto die op ecobanden rijdt, levert de Fabia GreenLine weinig grip in de sneeuw. Voor de rest valt er niets op te merken en is de Fabia stabiel, evenwichtig en effectief.

In de RS zul je geen enkele moeite hebben om de grenzen van het onderstel op te zoeken. In tegenstelling tot de Ibiza, die het nieuwe platform van de groep gebruikt, rust de Fabia nog op het oude onderstel. Wellicht wat minder geavanceerd, maar de Fabia stuurt leuker en met meer gevoel dan zijn neefje. Het is duidelijk dat de Seat doeltreffender is, maar voor de fun moet je bij de Skoda zijn. Toch wel verbazingwekkend, niet? Duw in de bocht op de remmen van de kleine Tsjech en de achterkant wordt zachtjes opgetild. In een oogwenk heb je de Fabia al naar de volgende bocht gekatapulteerd. Verbazingwekkend en heel plezierig. Ook in de stad rijdt de Fabia heel vlot.

Comfort 

De zetels van de Fabia RS bieden een uitstekende steun en goed comfort. Op hobbelige wegen komt het sportieve karakter naar boven en voel je wat meer schokken. De GreenLine is comfortabeler dankzij zijn minder extreme banden en zachtere ophanging. De geluiddemping is correct, al moet je wel wennen aan de gedempte brom van de RS. In de GreenLine lijkt de motor beter gedempt dan vroeger, maar hoor je nog altijd het typische gehamer van de driecilinder.

Het interieur is zowel voor- als achteraan ruim genoeg. De koffer is regelmatig van vorm en heeft een mooi volume van 420 liter. Hij is bovendien praktisch en moduleerbaar. We stellen ook het nieuwe infotainmentsysteem op prijs, eindelijk voorzien van een aanraakscherm. Helaas blijven enkele menu's voor ondergetekende onduidelijk... De afwerking scoort behoorlijk goed, zeker gezien de prijs. Je zit natuurlijk niet in een Polo, maar dat zie je ook aan de factuur.

Prijs en uitrusitng

Voor 17.010 euro kunnen overtuigde ecologisten zich kenbaar maken met een Fabia GreenLine. Ik hoor de groene jongens nu al zeuren, maar de 'gewone' Combi 1.2 TDI zonder GreenLine-snufjes is 2.000 euro goedkoper. En aangezien die maar 99 g CO2/km uitstoot, geniet hij net als de GreenLine van 15 procent overheidspremie. 15.060 euro voor de 1.2 TDI Ambiente is echt wel een weggeefprijs. De Ambiente-versie, die we aanbevelen, omvat mistlampen, elektrische ruitenheffers vooraan, een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling, een halfautomatische klimaatregeling, enzovoort.   

Gezien de prestaties is de RS-versie ook heel concurrentieel geprijsd: 21.410 euro. Er is maar één afwerkingsniveau beschikbaar, maar dat bestaat meteen uit een DSG-bak, cruise control, elektrische en verwarmde spiegels, glanzende dakrails, 17-duimsvelgen, een radio/cd/mp3-speler, bandendrukcontrole en noem maar op. Bovendien zijn de opties niet zo duur. Het is wel jammer dat de garantie maar twee jaar bedraagt.

Wat het verbruik betreft, kan de GreenLine verbluffende resultaten neerzetten (3,5 l/100 km), maar dat vergt heel wat inspanningen. Als je jouw rechtervoet vrij spel geeft, moet je rekenen op 5,5 l/100 km. Bij een normale rijstijl is 4,7 l/100 km haalbaar. De RS-versie verbruikt bij een normale rijstijl gemiddeld zo'n 8 l/100 km en 10 l/100 km als je graag met het rechterpedaal speelt.

Conclusie

De Fabia Combi is in de eerste plaats een praktische gezinswagen: niet te duur, goed geassembleerd en aangenaam om te besturen. In de GreenLine valt de balans iets somberder uit door de futloze motor. Het is zeker mogelijk om extreem weinig te verbruiken, maar dan moet je hard werken achter het stuur. Kijk zeker ook eens naar de grotere motoren, want die verbruiken in de praktijk nauwelijks meer en geven de Fabia toch meer mogelijkheden in het dagelijkse verkeer. Voor gebruik in of rond de stad volstaat de 1.2 TDI wel. De RS is dan weer een kleine verleider, aangenaam om mee te rijden maar met wel zo slim om dat niet aan iedereen tentoon te spreiden.