Er beweegt wat in Zuid-Korea! De dagen van de sombere Kia Rio's en Picanto's zijn geteld. De nieuwe kleine Picanto krijgt een karaktervol gezicht. Kia heeft de eerste informatie vrijgegeven en die ziet er veelbelovend uit.

Funky 

De nieuwe, hoekige neus geeft de Picanto een fris voorkomen en past goed bij de huisstijl. Ook de sportieve toets is aanwezig, niet alleen in het uiterlijk maar ook in het interieur. De uitrusting is zoals het hoort: automatische klimaatregeling, elektrische ruiten, een lederen stuurwiel, een startknop, USB-verbinding, enzovoort. We geven ook nog mee dat, hoewel je op de foto's alleen de vijfdeurs ziet, een variant met drie deuren in de pijplijn zit.

Kranige driecilinder

De Picanto geniet van dezelfde motoren die eerder verschenen onder de motorkap van zijn neefje, de Hyundai i10. Zo ontwikkelt een nieuwe 1.0 driecilinder tussen 69 en 82 pk naargelang de brandstof. Hoezo? Kia stelt drie brandstofsoorten voor: benzine, LPG (en benzine) of FlexFuel.

Als het geroffel van een driecilinder voor jou een bron van ergernis vormt, kun je ook kiezen voor de 1.2 viercilinder met 85 pk. Die kan trouwens een beroep doen op een automatische vierversnellingsbak.

Een diesel ontbreekt, maar het verbruik valt heel goed mee: 4,2 tot 5,9 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 95 tot 105 g/km. Naargelang de markt, de motor en het uitrustingsniveau biedt Kia standaard of in optie een start-stopfunctie aan (ISG). Bij om het even welke variant geniet je van 15 procent overheidskorting. Tenminste, als die niet verdwijnt.