De “perfecte balans” lijkt als uitdrukking te zijn uitgevonden om de Skoda Octavia te omschrijven! Deze gezinsauto bij uitstek schittert op vele vlakken: zeer royale binnenruimte, enorme kofferbak, state-of-the-art uitrusting, actieve en passieve veiligheid, prijs-kwaliteitverhouding... En hij stelt op vrijwel geen enkel punt teleur! Functioneel maar stijlvol, ambitieus maar bescheiden, hij presenteert zich als de labrador onder de auto's...

Advertentie
Advertentie

1. 1959

De geschiedenis van de Octavia gaat veel verder terug dan men denkt! De eerste Skoda Octavia werd namelijk al gepresenteerd in... 1959! Skoda was toen een onafhankelijk Tsjechoslowaaks merk en de Octavia was een kleine berline voor de gewone man, met beproefde technische oplossingen en bewezen betrouwbaarheid... “Toen al", zullen sommigen zeggen! Waarom de naam "Octavia"? Simpelweg omdat het destijds het achtste model van het merk was! In 1971 nam de Octavia afscheid... Maar hij zou 25 jaar later sterker terugkomen onder de vleugels van de Volkswagen-groep.

Advertentie
Advertentie

2. 4 generaties

In 1996 lanceerde Skoda de eerste generatie van zijn nieuwe Octavia. Dit keer was het een product ontwikkeld in samenwerking met Volkswagen en het model was gebaseerd op de Golf, waarvan het ook de motoren overnam. Zijn enorme binnenruimte en scherpe prijzen maakten er een groot commercieel succes van. Skoda presenteerde vervolgens een tweede generatie in 2004, een derde in 2013 en tenslotte een vierde in 2020 (die in 2024 een facelift kreeg), goed voor in totaal meer dan 7 miljoen verkochte exemplaren!

3. 600 / 640 liter

Een van de troeven van de Octavia is natuurlijk zijn binnenruimte en meer specifiek zijn ronduit gigantische kofferbak. De berline (Limo genoemd) biedt een volume van 600 liter, maar op onze markt is het vooral de Combi-versie die in trek is, met zijn volume van 640 liter, uitbreidbaar tot 1.700 liter. Naast het volume waarderen we ook de praktische snufjes, zoals de bevestigingssystemen, netten, haken en zelfs de elektrische bagageafdekking!

Advertentie
Advertentie

4. 3 types aandrijving

Bij de diesels biedt Skoda de 2.0 TDI met 115 of 150 pk, waarbij de eerste gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak, terwijl de tweede wordt gecombineerd met een 7-traps DSG-bak. Bij de benzinemotoren zijn er de 1.5 TSI en 2.0 TSI, met vermogens variërend van 115 tot 265 pk voor de sportieve RS! Ook zijn er twee mild-hybrid versies, gekoppeld aan de 1.5 TSI (met 115 of 150 pk). Dat brengt ons dus op 3 soorten aandrijving!

5. 6,4 seconden

De Octavia mag dan een gezinsauto zijn, in zijn RS-versie kan hij ook behoorlijk sportief uit de hoek komen! De 2.0 TSI met 265 pk en 370 Nm belooft dan een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden (Limo-versie) en een begrensde topsnelheid van 250 km/u! Genoeg om aanspraak te maken op het linkerbaanvak van de Autobahn!

Advertentie
Advertentie

6. 13 inch

De Octavia is duidelijk met zijn tijd meegegaan, met een "virtual cockpit" (digitale tellers op het dashboard) van 10 inch en een infotainmentscherm dat op de topuitvoeringen maar liefst 13 inch groot is!

7. < dan 30.000 euro

De prijzen beginnen onder de 30.000 euro. Tijdens promotieperiodes is het zelfs mogelijk om met een Octavia Limo naar huis te rijden voor net iets meer dan 25.000 euro! Door te spelen met opties, motoren en uitrustingsniveaus kunnen de prijzen echter snel oplopen: de sportieve RS heeft een vanafprijs van... 55.000 euro!

Conclusie

Zo'n succes is natuurlijk geen toeval. Van een zeer rationele auto is de Octavia door de jaren heen geëvolueerd naar meer glamour, betere uitrusting en verfijnder design! Vandaag hoeft de Octavia nauwelijks nog onder te doen voor zijn premium concurrenten. Natuurlijk heeft dit een behoorlijke impact op de prijs, ook al blijft de Skoda nog steeds competitief...