Naast een uitgebreide reeks SUV’s biedt Skoda ook verschillende modellen aan in een meer ‘traditioneel’ formaat. Eén daarvan is de Scala, een compacte hatchback met de looks van een kleine break. Ten onrechte een ondergewaardeerd model, waarschijnlijk omdat de markt tegenwoordig vooral draait om hoogpotige voertuigen. Toch heeft de Scala sterke troeven om zich te onderscheiden: een uitgebalanceerd rijgedrag, een opmerkelijke zuinigheid en praktische eigenschappen die allerminst worden opgeofferd. We zetten het allemaal op een rij in 7 cijfers!
1. 2019
De Skoda Scala werd in 2019 voorgesteld. Aangezien het Tsjechische merk deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, leent dit model heel wat technische elementen uit de rekken van het concern. Zo staat de Scala op het MQB A0-platform, dat hij deelt met onder meer de iconische Volkswagen Polo. In 2023 kreeg deze eerste generatie een facelift, waarbij het design sportiever werd en de standaarduitrusting verbeterde.
2. 4,365 meter
Met een lengte van 4,365 meter, een breedte van 1,793 meter en een hoogte van 1,471 meter is de Skoda Scala iets groter dan een VW Golf en heeft hij ongeveer dezelfde afmetingen als een Peugeot 308. Maar laat je niet misleiden door de cijfers: vanbinnen voelt de Scala opmerkelijk ruim aan!
3. 467 liter
Inderdaad, met een koffervolume van 467 liter heeft de Skoda Scala de grootste koffer in zijn segment! Omdat dit model nog uitsluitend met een verbrandingsmotor verkrijgbaar is, moet er geen plaats worden vrijgemaakt voor een zware batterij. Klap de achterbank neer en je krijgt maar liefst 1.410 liter aan laadruimte!
4. 10,25 inch
Standaard is de Scala uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 8 inch en een infotainmentsysteem met een scherm van 8,25 inch. Wie meer wil, kan in de optielijst terecht: daar worden schermformaten tot 10,25 inch (instrumentenpaneel) en 9,2 inch (infotainment) aangeboden. En Skoda heeft nog meer opties in petto – iets wat het merk duidelijk heeft afgekeken van Volkswagen…
5. 3 vermogensniveaus
Sinds de facelift in 2023 is de Skoda Scala enkel nog verkrijgbaar met benzinemotoren. Er zijn drie vermogensniveaus: de 1.0 TSI met 95 pk, een krachtigere variant van dezelfde motor met 115 pk, en de 1.5 TSI met 150 pk. Afhankelijk van de gekozen motorisatie zijn er verschillende transmissies mogelijk: een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak of een 7-traps DSG-automaat. In alle gevallen worden enkel de voorwielen aangedreven.
6. 5,1 l/100 km
In vergelijking met een SUV, die door zijn hogere luchtweerstand en grotere gewicht meer energie nodig heeft om vooruit te komen, scoort de Scala uitstekend op het vlak van verbruik. Alle motorisaties blijven volgens de officiële cijfers onder de 6 l/100 km – een waarde die ook in de praktijk haalbaar is zonder overdreven zuinig te rijden. De 1.0 TSI met 95 pk noteert zelfs een theoretisch verbruik van slechts 5,1 l/100 km!
7. Minder dan 20.000 euro
Skoda biedt regelmatig scherpe kortingen, waardoor de basisprijs van de Scala tijdens bepaalde periodes – zoals tijdens de saloncondities – ruim onder de 20.000 euro kan zakken. Bovendien geniet je van een standaardgarantie van 4 jaar en is er een speciale uitvoering, de Limited Cycling Edition, met een bijzonder interessante prijs-uitrustingsverhouding. En voor wie van een sportieve look houdt, is er de Monte Carlo-versie. Maar let op: wie zich laat verleiden door de optielijst, ziet de prijs snel de hoogte ingaan…
Conclusie
Ondanks zijn vele kwaliteiten lijkt de Skoda Scala een beetje onder de radar te blijven in een markt die gedomineerd wordt door SUV’s. Onterecht, want zodra je achter het stuur kruipt – of beter nog, er een paar dagen mee leeft – ontdek je zijn sterke troeven: een riante binnenruimte en koffervolume, een moderne uitrusting, zuinige motoren en een comfortabel maar koersvast rijgedrag. Wat wil je nog meer? Een hogere rijpositie, zeg je?